Stockholms Stads kulturnämnd gick i går på kulturförvaltningens förslag om fördelningen av stöden till den fria scenkonsten för 2011. Vilket innebär att Fria Teatern i Högdalen och Barnens underjordiska scen (BUS) på Södermalm får halverade bidrag, och 2012 inte något stöd alls. Allianspartierna var eniga i beslutet, medan S, MP och V röstade emot.
Nedskärningen är drastisk och får förstås stora konsekvenser för de två scenerna – Fria Teatern får nu 2011 drygt 700 000 kronor istället för en och en halv miljon kronor i årligt stöd, och BUS knappt 400 000 kronor istället för nästan 800 000 kronor.
Beskeden om stöden kom dessutom mycket sent – vilket försvårar gruppernas planering – men som de ansvariga politikerna förklarar med kommunalvalet i september.
Stadens motivering till nedskärningen är att BUS verksamhet präglas av ”oklarheter kring ekonomi, framtida organisation, lokalförhållanden och konstnärlig inriktning”, medan Fria Teaterns scenkonstverksamhet visar ”låg beläggning, låg förnyelsegrad och låg produktionsnivå”. Skäl som lämnar en rad frågetecken efter sig.
Fria Teatern har de senaste tre åren exempelvis haft den omdiskuterade kulturbonusen från Stockholms Stad, en morot kulturborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP) slagits för och infört och som grundar sig på i vilken grad man når barn- och unga och på hur väl man lyckas vara självfinansierad. Fria Teatern hade 2009 maximal bonus – 250 000 kronor – och förra året något mindre: 187 000 kronor.
Ytterligare ett skäl som borde ha talat för Fria Teatern är att man är en av få scener som ligger i förorten, närmare bestämt i Högdalen.
Ännu ett frågetecken kring nedskärningen är att Statens kulturråd så sent som i december beviljade både BUS och Fria Teatern samma verksamhetsbidrag som året innan. Och att de två scenernas anslag från Kulturrådet är höga: Fria Teatern får 1 050 000 kronor per år och BUS 900 000 kronor. Fria Teaterns anslag har därtill legat konstant de senaste åren och Kulturrådets referensgrupp diskuterade inga nedskärningar.
– Nej, utifrån våra bedömningsgrunder och diskussioner och utifrån vad vi sett på scenerna uppfyller både Fria Teatern och BUS våra kriterier, säger ordförande för Kulturrådets referensgrupp för den fria scenkonsten Catharina Bergil.
Bland de kriterier Kulturrådet grundar sin anslagsgivning på kan nämnas: hög konstnärlig kvalitet, förnyelse och utveckling, mångfald i utbudet, tillgänglighet… Alltså liknande kriterier Stockholms Stad anför för sina nedskärningar.
Än svårbegripligare blir Stockholms Stads nedskärning utifrån de diskussioner Kulturrådet förde med Stockholm inför sitt anslagsbeslut i december 2010 – diskussioner rådet för med alla lokala och regionala bidragsgivare. Kulturrådet träffade Stockholms kulturförvaltning i oktober.
– Skälet till att vi har den här dialogen är för att vi ska få veta om vilka grupper som är lokalt viktiga eller inte. Information som är viktig för Kulturrådets bidragsgivning, berättar handläggaren för de fria teatergrupperna på Kulturrådet, Elin Norquist.
Vad sa Stockholms Stad i oktober om sina bidrag till Fria Teatern och BUS?
– Vi hade ett möte med den kulturstrategiska avdelningen. Det enda konkreta de sa om sin bidragsgivning var att de befann sig i en fas för att göra om den för att kunna se på bidragsgivningen i ett nytt ljus. Men ingenting om halverade stöd till Fria Teatern och BUS.
Borde Stockholms stad ha informerat er om sina nedskärningsplaner?
– För oss var det viktig information vi inte fick, att stödet till Fria Teatern och BUS skulle halveras.
Informationen fick Kulturrådet först i januari, samtidigt med grupperna och pressen. Chefen för Stockholms Stads kulturstrategiska avdelning, Patrik Liljegren, kommenterar dialogen med Kulturrådet.
– Vi och Kulturrådet har en löpande dialog och informerar varandra hur vi tänker göra vad gäller enskilda anslag. Bägge parter är eniga i att vi behöver ytterligare en dialog vad gäller utveckling av stödet till Stockholms kulturverksamheter.
Så sent som i höstas gav Madeleine Sjöstedt kulturförvaltningen i uppdrag att just utreda en omläggning av kulturstödet för att få in nya aktörer. En utredning som ska vara klar 2011, men som man alltså valde att inte invänta innan man börjat genomföra förändringarna.
Tidigare om frigruppslivet på Nummer hösten 2010/våren 2011
Kärleksbrev till frigrupperna
”Tillfällig teater kanske den enda möjligheten”
<A href='Fria teatern och BUS får kraftigt minskade bidrag
Fria teatergrupper lågprioriteras 2011
Köldknäppsrisk i frigruppsvärlden
Danslivet 2011: Färre får mer
Färre fasta jobb för scenkonsten