Pang på FjodorSara Cronbergs uppsättning av Fjodor Dostojevskijs Brott och straff går rakt på sak. På bild: Magnus Schmitz och Annika Lundgren.
Recensioner [2007-10-02]

Pang på Fjodor

Brott och straff av Fjodor Dostojevskij i dramatisering av Erik Uddenberg
Scen: Hipp, Malmö Dramatiska teater
Ort: Skåne
Regi: Sara Cronberg
Scenografi: Palle Steen Christensen
Ljus: Ulrik Gad
Mask: Agneta von Gegerfelt
Medverkande: Tom Ahlsell, Hans-Peter Edh, Fredrik Gunnarson, Birte Heribertson, Susanne Karlsson, Torbjörn Lindberg, Karin Lithman, Annika Lundgren, Katarina Lundgren-Hugg, Pär Malmström, Lars-Göran Ragnarsson, Magnus Schmitz
Kostym: Astrid Lynge Ottosen
Länk: Malmö Dramatiska teater


Tung och tråkig är inte Sara Cronbergs uppsättning av Dostojevskijs roman Brott och Straff. Även om romanen fått ett oförtjänt rykte att vara det. Det är ingen vacker värld som målas upp på scenen. Alkoholen flödar, människorna är varken genuint onda eller goda de utnyttjar och utnyttjas.

I Erik Uddenbergs dramatisering av verket har det myllrande persongalleriet och de irrande tankegångarna fått ge vika för ett mer rakt-på-sak-berättande. Borta är tungsinnet, i stället presenterar Sara Cronberg en lika fartfylld som skoningslös iscensättning.
   Till sin hjälp har hon scenografen Palle Steen Christensens fyra snurrväggar på scenen som sätter tempot i föreställningen och som med en sällan skådad handlingskraftighet hos en scenografi stundtals brutalt skickar skådespelarna in och ut ur de olika scenerna.


Ljussättningen i vitt skarpt ljus är lika skoningslös som Raskolnikovs brott och samvete. Här finns inga mörka hörn att gömma sig i.
   Magnus Schmitz gör en praktinsats i rollen som den febrige mördaren. Annika Lundgren gör pantlånerskan till en gnidig häxa med förvriden mun. Det mordet är nog ett av de snyggaste teatermord jag någonsin sett, stilrent men med stor teatermagi. Susanne Karlssons sönderslagna gatflicka Sonja riktigt skär i hjärtat.


Men kvällens största behållning är Fredrik Gunnarsson i rollen som rannsakningsdomaren Porfirij. Fnissig och med spelad förvirring slingrar han sig som en pytonorm med östermalmsdialekt kring brottslingen och det som börjar med en allmän disskution om brott och straff blir till en nagelbitande katt och råtta lek.

Therése Hammar

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare