Mördande vackertLisa Lindgren och Ylva Gallon i Malin Stenbergs visuellt tilltalande uppsättning av Butterfly kiss på Göteborgs stadsteaters scen Nya studion Foto: Ola Kjelbye
Recensioner [2008-09-23]

Mördande vackert

Butterfly Kiss av Phyllis Nagy
Scen: Göteborgs stadsteater
Ort: Västra Götaland
Regi: Malin Stenberg
Scenografi: Andreas Nilsson
Ljus: Max Mitle
Kostym: Heidi Saikkonen
Mask: Gunnar Lundgren
Medverkande: Ylva Gallon, Lisa Lindgren, Margita Ahlin, Johan Gry, Johan Karlberg, Victoria Olmarker
Länk: Göteborgs stadsteater


RECENSION/TEATER. Sverigepremiären av Phyllis Nagys Butterfly kiss på Nya Studion är en visuell karamell. Men också mer än så. Ömsom road ömsom oroad av skådespelet, förförs Linda Isaksson av en riktigt tajt produktion.

Starkt skådespeleri, en tät och vacker ljudbild, sinnrik scenografi, urtjusig kostym och lekfull ljusdesign. Lägg därtill ett gediget regiarbete av Malin Stenberg och en text lika obegriplig som fascinerande. Det är som synes ett mycket gott hantverk från alla håll som publiken på Nya Studion bjuds. Det är nästan så snyggt att det stundtals gränsar till ointressant och alltför tillrättalagt. Men bara nästan. 
   Butterfly kiss är en föreställning lika drömsk som ultranaturalistisk, lika undflyende som handfast.


Malin Stenbergs ensemble levererar. Främst Ylva Gallon, som porträtterar den unga Lily Ross, fängslad för mordet på sin mor, tillika den hela dramat kretsar kring. Runt Lily figurerar så en grupp udda karaktärer, alla mer eller mindre känslomässiga spillror till människor och samtliga minst lika mycket fångar som Lily. Ylva Gallon är värd att framhålla på grund av det nakna och oskuldsfulla på samma gång mycket beräknande drag hon skänker sin gestalt. Barnets hela längtan att bli synliggjord och få en plats någonstans förkroppsligas här.
   Lisa Lindgrens prestation som den sinnesvaga modern gör också starkt intryck liksom Margita Ahlins bestialiska mormor. 
 
Stommen i Andreas Nilssons slicka scenografi består av ett expanderbart plexiglaskomplex av fem rektanglar sammanlänkade i mörkt lackat trä. Hål i plexiglasen genererar burkaktiga röstlägen vilka bidrar till den tryckta känslan på scen. Nilssons videoverk av bland annat bleka, folktomma förortsmiljöer projiceras upp och utgör en stiliserad yttre ram för skeendet. Musiken, komponerad av Anders Blad och Daniel Ekborg, förstärker och förgyller.


Trots all sin yttre fägring når ändå inte Butterfly kiss hela vägen. Ingen bestående kärlek, men ljuvligt förförande i stunden. Ett sceniskt one night stand.

Linda Isaksson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare