Ostadig, ofarlig SallyI Colin Nutleys musikalregidebut står ensemblen för styrkan medan Helena Bergström känns både ofarlig och sångsvag i huvudrollen, tycker Nummers recensent. Foto: Mats Bäcker
Recensioner [2008-10-13]

Ostadig, ofarlig Sally

Cabaret av Masteroff, Kander & Ebb
Scen: Stockholms stadsteater
Ort: Stockholm
Regi: Colin Nutley
Scenografi: Charles Koroly
Medverkande: Helena Bergström, Rikard Wolff, Johannes Bah Kuhnke, Siw Malmkvist, Sven Wollter, Lars Bethke, Lena B Eriksson, Lindy Larsson, Maria Hydén, Peter Gardiner, Desirée Rosborg, Lindy Larsson, Francoise Joyce, Bernard Cauchard, Lena B Eriksson, Albin Flinkas, Robert Panzenböck
Länk: Stockholms stadsteater


RECENSION/MUSIKAL. Cabaret är den perfekta lågkonjunkturmusikalen. Temat med 1920-talets Berlin, med nattklubbsdekadens, dålig ekonomi och det nazityska otäckt på lur visar att även när jorden ser ut att gå under behöver man rulla hatt. Det allvarligare budskapet känns dock sekundärt i denna metamusikaltolkning.

Man kan i ärlighetens namn inte påstå att man egentligen undrar hur Helena Bergström fått rollen som nattklubbssångerskan Sally Bowles när hennes make Colin Nutley står för regin. Och jag är helt med på att teater är möjligheternas konstform. Men det går inte att bortse från att hennes röst är för svag för rollen.
   På premiären är den Marilyn Monroe-friserade Bergström dessutom hörbart hes och istället för att uppskatta de partier hon sjunger hyfsat stadigt i, sitter jag och oroar mig för inställda föreställningar.


Att ”hon klarade det” är faktiskt inte bra nog i professionella sammanhang. Därtill är Bergström så stel i spelet och koreografierna att hon inte lyckas framkalla det farligt förföriska som en Sally Bowles bör göra.
   Detta ger en dominoeffekt. För visst är författaren Cliff menad som lite tråkig men i det här sammanhanget blir det konstigt att Johannes Bah Kuhnkes nedtonade författare har en starkare röst än nattklubbsdrottningen.


Jag frestas att tolka uppsättningen som en metamusikal. Lite som att vi ser på när Stadsteatern gör musikalen Cabaret, snarare än att livet skulle vara någon kabaret. Till bevisbördan läggs att ytterligare en hes aktör anlitats – Sven Wollter i rollen som herr Schultz. Men i teaterns magiska värld kan han å andra sidan ursäktas med att han spelar en fruktförsäljare. Och att han är Sven Wollter. Hans sångscener räddas av fräulein Schneider, via Siw Malmkvists betydligt vackrare röstklanger


Rikard Wolff gör konferencieren i Uncle Fester-tappning. Med rakad skalle och sotade ögon hade han mycket väl kunnat bli showens dominatrix, men håller igen till förmån för den grymma Kit Kat-ensemblen.
   Lindy Larsson, Bernard Cauchard, Albin Flinkas, Françoise Joyce, Robert Panzenböck och Lena B Eriksson levererar stark sång med jucksäker dans, och kvällens höjdpunkt blir obehagligt nog Flinkas gåshudsgenererande insats som Hitlerjugendgosse i ”Imorgon är världen min”.

Cecilia Djurberg

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (3 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare