När populärkulturen ska driva med operakonsten använder den gärna Wagners hjältinnor som mall. En melodramatisk operadiva som, gärna iförd brynja, sjunger oändliga arior om självuppoffrande kärlek och döden. Men Charlotte Engelkes, som gjort internationell karriär med sin egenartade dansperformance, vill inte vara sarkatisk. Tvärtom. Nya föreställningen Miss Very Wagner är en hyllning.
– Jag är gammal påklädare på operan och har alltid älskat operans hjältinnor. Med Miss Very Wagner tar jag dem från operavärldens piedestal ner till min värld.
Är opera en upphöjd konstform?
– Ja, men på ett positivt sätt. All konst har en strävan uppåt, mot det gudomliga.
Varför tycker du om opera?
– Operan representerar för mig en längtan efter de stora uttrycken och de stora känslorna.
Vad har Wagners hjältinnor att säga dig?
– De är lika svenska kvinnor idag genom sitt sätt att vara självuppoffrande, både starka i allt vad de klarar av men också med något våpigt i sin karaktär eftersom de ser sig som offer för ett öde. Jag ser hur många av mina väninnor nästan jobbar ihjäl sig för att lyckas i yrkeslivet samtidigt som de ska vara bäst tränade, ha familj och vara andligt utvecklade. Det bygger på gamla kvinnoarketyper, modern som måste hålla ihop allt.
Snart andra delen av Kungliga Operans uppsättning av Wagners Ringen premiär, svenska sopranen Nina Stemme hyllas världen över för sina Wagner-tolkningar. Varför är Wagner så het?
– Det beror nog på att Wagner inte längre är så laddad som han var efter andra världskriget då många förknippade honom med Hitler och nazismen.