Charmig men lång resaBearbetningen av Nils Holgerssons underbara resa på Riseberga amfiteater innehåller effektiva masscener och charmerande skådespelare men också skeenden som skulle ha vunnit på att spelas i stället för berättas.
Recensioner [2009-06-15]

Charmig men lång resa

Nils Holgerssons underbara resa av Claes von Rettig, efter Selma Lagerlöf
Scen: Amfiteatern Riseberga
Ort: Örebro
Regi: Gunilla Orvelius
Scenografi: Kjell Edlund, Olle Söderberg
Kostym: Catherine Giacomini med flera
Medverkande: Lekebergs revysällskap, Nya teatern, Teaterföreningen lyset, Jubileumsföreningen i Askersund, Görsköj, Kraxkompaniet, Stora Mellösa Teatersällskap
Länk: föreställningens webbplats


RECENSION/TEATER. När Länsteatern i Örebro och amatörteatern i Örebro län sätter upp Selma Lagerlöfs lärobok Nils Holgerssons underbara resa, i Claes von Rettigs bearbetning, blir resan mer utdragen än underbar.

Det är tredje året som Länsteatern i Örebro och amatörteatern i Örebro län samverkar och ger en föreställning i Riseberga amfiteater. Riseberga ligger tre mil sydväst om Örebro och förutom den fantastiska plats som amfiteatern är, finns där också Riseberga kloster från 1100-talet. Båda värda en sommarutflykt, och särskilt med teaterupplevelse till.
   Tidigare produktioner i det treåriga samverkansprojektet är William Shakespeares En midsommarnattsdröm och Arns Cecilia, baserad på Jan Guillous romaner.


I år är det alltså grande finale med Nils Holgerssons underbara resa. Den nästan 70-hövdade ensemblen som framför historien om den stygge och late pojken – som genom sin Sverigeodyssé på gåsryggen får lära sig ett och annat och slutligen blir en rättänkande människa – är uteslutande amatörer.


Inledningsvis hörs snattrande och flaxande gäss. Sedan uppenbarar sig en imponerande gåsflock i en kostymering som närmast kan jämföras med någon form av trashmode. Kostymskräddarna har släppt loss ordentligt och kreationerna är fulla av humor och finess. Särskilt förtjust blev jag i Smirre rävs (Peter Krantz) gallerhatt med inbyggd peruk.


Därefter följer scener som ligger nära Selma Lagerlöfs lärobok från förra seklet. Landskap för landskap redovisas. Ibland blir det riktigt skojigt som när djuren samlas till trandans och håller fred, ibland bara långrandigt som i scenen där Fattig-Sverige och tuberkulosen får ta för stor och energikrävande plats.


Vid flera tillfällen berättas skeenden som istället skulle ha vunnit på att bli till kött. Som exempel låter man den gamla korpen Bataki (Eva Dällerud) hålla långlång monolog om brorslotten i Falun, istället för att visa vad som händer. Visst är det roligt med korpens dalmål, men inte hur länge som helst.
   Trots effektiva masscener och charmerande insatser från skådespelarna – även om det svajar en del vad gäller timing, koncentration och gestaltning – känns uppsättningen som helhet för utdragen och onyanserad.

Agneta W Rosendal

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare