Recensioner [2004-11-30]

Cirkus Cirkör: 99% Unknown

Vår kropp består av outforskad mark och i denna tes har Cirkus Cirkör tagit avstamp inför sin nya föreställning 99% Unknown.

Den som hoppats på en skojig biologilektion eller cirkusartister nersmetade med kroppsvätskor blir dock besviken. Besviken blir också den som sett Cirkus Cirkör tidigare och kanske dessutom några internationella nycirkusgrupper. För faktum är att eftersom nycirkusen inte är särskilt ny längre, räcker det knappast med halsbrytande språngbrädehopp, projicerade celldelningar i fonden och svängig livemusik för att åstadkomma en stark cirkuskomposition.
   Och i 99% Unknown finns tyvärr tydliga svagheter i helhetsbilden. Man önskar gärna att mer energi lagts på regi och rollgestaltning samt att fantasin hade fått flöda friare i framförallt kostymskapandet. Som föreställningen ser ut nu orsakar den först och främst gissningslekar i bänkraderna som går ut på att med programbladet uppslaget försöka placera artisterna på rätt plats i kroppen. Något som knyter ihop föreställningens nummer bättre hade behövts och det på förhand så upphaussade kroppstemat känns mest som ett marknadsföringsgrepp och som en förevändning att visa de nummer artisterna redan är grymt säkra i.
   För som alltid bjuder Cirkör trots allt på en rad tekniskt högkvalitativa nummer, där Généviève Gauthiers graciösa luftringnummer och Antoine Carabiner Lépines ösiga ”wheel of disco” i finalen är just så poetiskt estetiska och nyskapande som man önskar att hela denna spretiga föreställning varit.

Cecilia Djurberg

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare