Cirkussalut till skapandetTraces är mer än fem skickliga nycirkusartister som briljerar i en serie avlösande nummer. Föreställningens inre och yttre laddning gör Nummers recensent helt uppslukad. Foto: Stephanie Boisvert
Recensioner [2008-04-17]

Cirkussalut till skapandet

Traces av Les 7 doigts de la main
Scen: Idunteatern
Ort: Västerbotten
Scenografi: Flavia Hevia
Medverkande: Héloïse Bourgeois, Francisco Cruz, Raphael Cruz, Brad Henderson, Will Underwood
Regi och koreografi: Shana Carroll, Gypsy Snider
Länk: Idunteatern, Umeå Folkets Hus


recension/nycirkus. Fem nycirkusartister blandar akrobatik, dans, musik, video och text med några stänk graffiti, basket och skate. Bohemisk estetik, charm och finess ger Traces poetiska och existentiella dimensioner. Och en femma i betyg.

Hotet om en nalkande katastrof, om förstörelse och utplåning värre än Hiroshima, vilar över den bunker som scen och salong utgör när Montrealbaserade cirkusgruppen Les 7 doigts de la main har Skandinavienpremiär på sin nya föreställning Traces. Tiden tickar ljudlöst iväg i botten på en videoprojektion av den inkommande publiken och i en metalek med teaterkonventioner uppmuntras publiken att lämna mobiltelefoner på, att äta, dricka, gå på toaletten, fotografera, precis som de vill.
   Med en tid som är räknad är det tillåtet att sätta spår. Vilket utgör en underförstådd sensmoral som både skördar komiska poänger och har en befriande inverkan. Men som också blir föreställningens motto – att sätta spår.


Om detta yttre tryck laddar föreställningen med en känsla av att vi bara har ett här och nu, så laddas den inifrån med helt andra stämningar. De fem artisterna, med nycirkus som bas, blandar i en salut till skapandets oändliga möjligheter akrobatik, dans, musik, sång, monolog, dialog, videoprojektion i en urban tappning där även graffitin, basketen och skateborden har en given plats.
   Ett blandande som görs med ett stort mått av bohemisk estetik, charm och finess. Med det resultatet att föreställningen Traces har både en poetisk och en existentiell dimension.


Det finns en punkt, kort efter artisternas mustiga entré av kroppsliga slunganden, där föreställningen står i ett vägskäl. För en sekund är jag rädd att Traces är på väg att lirka sig fast i framställningar av artisterna som privatpersoner, som ju så lätt övergår i självförhärligande snarare än nödvändighet. Men jag behöver inte oroa mig, för i ett sving så har Traces akrobatiserat sig upp på de riktigt avancerade scenkonstnärliga höjderna. 


Kombinationen av inre och yttre laddning gör att Traces blir så oerhört mycket mer än fem skickliga nycirkusartister som briljerar i en serie avlösande nummer. Faktum är att briljans och skicklighet framstår som ännu mera påtagligt på det här viset. Jag sitter som uppslukad, ömsom av enskilda prestationer, ömsom av de olika associationer som väcks av förskjutningarna mellan de olika dimensionerna.



LÄNKAR
Le 7 doigts de la mains webbplats.
Se klipp från föreställningen på Youtube.
Se fler speldatum på webbplatsen Cirkusåret.

Ann Enström

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (1 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

1