På scenen är han ofta en försynt figur, gärna klädd i beige, och hans tafatthet skapar både igenkänning och skrattlust hos publiken. Att Claes Eriksson skriver alla texter till Galenskaparnas och After Shaves föreställningar känner många till, men att han faktiskt också gör den mesta musiken är nog inte så välbekant.
Redan under studentåren satte Claes och hans medarbetare en ära i att skriva både text och musik till det som då var spex, och den ambitionen har tills idag resulterat i flera låtar som svenska folket tagit till sina hjärtan: ”Macken”, ”Pappa jag vill ha en italienare”, ”Husvagn”, ”Jag vill ha en synt farsan”, ”Grisen i säcken” (en parodi på Svensktoppen som hamnade på Svensktoppen), ”Det ska va gott att leva” och ”Under en filt i Madrid” – den enda i samlingen där Claes får sjunga själv!
I programmet om Claes Eriksson som musikskapare får vi höra honom berätta för Mia Gerdin om uppväxten i Trollhättan, den tidiga dragningen till att förena text och musik i en fulländad kombination – gärna med humoristiska förtecken, något som Povel Ramel var expert på. Claes diggade dock inte bara Povel, utan fick också tidigt en lidelse för Rolling Stones.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Recensioner
- Metropolis, Kulturhuset Stadsteatern
-
Född ond, Brunnsgatan Fyra
-
Skuggland, Dramaten
-
Ronja Rövardotter, Kulturhuset Stadsteatern
-
Tartuffe, Göteborgs stadsteater
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...