Med retoriska frågor avses ju frågor som inte skall besvaras utan väcka tankar och så är det med Elgáns föreställning där hon genom att avpersonifiera de fyra aktörernas kroppar förhindrar publiken att göra en ”konventionell” tolkning av föreställningen. Istället börjar man fundera …
Medan jag funderar imponeras jag av styrkan i uttrycket i koreografin när den tolkas av Malin Astner. Genom precision och koncentration skapar hon ett slags rörelsekalligrafi och blir navet i föreställningen varje gång hon är närvarande på scenen, vare sig hon är ensam eller tillsammans med de andra. Även om spänningen som uppstår genom de fyra sinsemellan mycket olika kropparnas förmåga att återge koreografin är det i den kalligrafiska kvalitén som Elgáns styrka ligger, när koreografin tolkas med mindre precision än hos Astner minskar spänningen och rörelserna tenderar att bli komiska poser.
Men kanske är det just vad Elgán vill. Gradvis får jag en känsla av att hon vill visa upp vad som händer om man använder kroppen som ”anslagstavla”. I så fall ett mycket aktuellt ämne i en tid där uppmärksamheten riktas mer mot kroppens yta än personligheten.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Senaste nytt
-
2015-07-31Information om Nummer och Länsteatrarna i Sverige
Den 1 maj blev Länsteatrarna i Sverige ägare av...
Läs mer
-
2015-02-10Nummer och framtiden
NYHETER. Framtiden är oviss för Nummer.se. Den trevliga...
Läs mer
-
2014-12-30Årets bästa – redaktionens val 2014
REDAKTIONENS BÄSTA 2014. Varje år utser Nummers redaktion...
Läs mer
-
2014-12-18Samiska teatern saknar stöd
KIRUNA. Giron Sámi Teáhter står för närvarande utan stöd...
Läs mer
-
2014-12-17Sissela Kyle till Parkteatern
STOCKHOLM. Skådespelaren och regissören Sissela Kyle blir ny...
Läs mer
-
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...