Recensioner [2005-10-03]

Clou at Hand på Kulturhuset

Att Malin Elgán är en av det mest egenartade koreograferna inom Svenska dansliv (be)visades av hennes nya föreställning Clou at hand som är något så ovanligt som retorisk koreografi.

Med retoriska frågor avses ju frågor som inte skall besvaras utan väcka tankar och så är det med Elgáns föreställning där hon genom att avpersonifiera de fyra aktörernas kroppar förhindrar publiken att göra en ”konventionell” tolkning av föreställningen. Istället börjar man fundera …
    Medan jag funderar imponeras jag av styrkan i uttrycket i koreografin när den tolkas av Malin Astner. Genom precision och koncentration skapar hon ett slags rörelsekalligrafi och blir navet i föreställningen varje gång hon är närvarande på scenen, vare sig hon är ensam eller tillsammans med de andra. Även om spänningen som uppstår genom de fyra sinsemellan mycket olika kropparnas förmåga att återge koreografin är det i den kalligrafiska kvalitén som Elgáns styrka ligger, när koreografin tolkas med mindre precision än hos Astner minskar spänningen och rörelserna tenderar att bli komiska poser.
    Men kanske är det just vad Elgán vill. Gradvis får jag en känsla av att hon vill visa upp vad som händer om man använder kroppen som ”anslagstavla”. I så fall ett mycket aktuellt ämne i en tid där uppmärksamheten riktas mer mot kroppens yta än personligheten.

Lena Andrén

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare