I höstas kunde Nummer berätta om Crowdculture som startade som en försöksverksamhet. Via en webbsida kunde kulturskapare i Stockholm själva lägga upp projekt de ville genomföra. Privatpersoner kunde sedan rösta på favoritprojekt och donera mindre summor som matchades mot skattepengar från Stockholms stad via fonden Innovativ kultur och sponsormedel.
Betatestet är nu avslutat och under tre månader gick 170 privatpersoner in med totalt 20 000 kronor. Intressant att notera är att många – 60 procent enligt den enkät som gjorts – röstade på idéns styrka, medan bara runt 15 procent valde utifrån vem som var projektskapare.
Sex projekt fick finansiering, däribland Pulp Puppets som Nummer pratade med vid starten. Innovativ kultur funderar just nu på om de ska gå vidare med en ny utlysning via Crowdculture och ett beslut väntas snart.
Men systemet kommer att finnas kvar oavsett fondens beslut, säger Max Valentin på Fabel Kommunikation som tagit fram och driver Crowdculture. Han tror att det bara är en tidsfråga innan systemet finns på fler ställen.
– Vi för samtal med flera andra regioner. Det här kan till exempel vara intressant för regioner med gles befolkning. Stockholm kanske inte är optimalt. Det kanske är mer intressant i en region där man har två timmar till residensstaden, säger han.
En spridning över flera regioner gör också att projekten har större möjlighet att vara rörliga och turnera, menar han. Ett samarbete med partners på filmområdet är också på gång.
Om en månad arrangerar Fabel konferensen Truly yours som handlar bland annat om crowdfunding. Hittills finns anmälda från flera delar av landet, bland annat Skåne och Västra Götaland.
Läs också om Wreck a movie som är en liknande finansieringsmodell i Finland.