Kulturrådet fick i höstas regeringens uppdrag att utreda Cullbergbaletten. Uppgiften var att analysera balettens utvecklingsbehov, och lägga fram förslag för hur kompaniets fortsatta verksamhet kan säkras.
Bakom beslutet att utreda låg det faktum att Riksteatern – som har varit dansensemblens huvudman sedan bildandet 1967 – har fått allt svårare att finansiera verksamheten och därmed utveckla den.
Kulturrådet har nu presenterat sin utredning, ”Dansens utveckling – Uppdrag Cullberg”, om vad som behöver göras.
Där föreslås att:
- regeringen ger Cullberg ett tydligt uppdrag som nationellt kompani för samtida dans
- konstnärlig ledning, marknadsföring och försäljning förstärks
- man får nya produktionslokaler
- ekonomiska resurser ges till två istället för som idag en årsproduktion
Vidare vill Kulturrådet att huvudmannaskapet flyttas från Riksteatern till Operan (med öronmärkta pengar och tydlig avgränsning gentemot Kungliga baletten). Och att Cullbergbaletten får en egen scen i Gasklockan i Hjorthagen där Stockholms Stad planerar för ett nytt scenkonstscenrum (se tidigare artikel i ämnet nya scener).
Precis som i rådets nyligen presenterade utredning av Unga Klara sätter Cullbergrapporten ljuset på kompaniets svåra situation.
Men det finns frågetecken. Främst kring ekonomin. I utredningsdirektivet står att ”förslagen ska rymmas inom beslutade budgetramar för 2009”. Att föreslå en förstärkning av kompaniet med två dansare, nya produktionslokaler (ett möjligt bygge vid Danshögskolan beskrevs vid presskonferensen), egen scen, utrymme för två istället för en produktion om året, högre löner … det kostar pengar. Har utredningen då hållit sig inom budgetramarna?
– Några budgetramar finns inte för Cullbergbaletten, utan de har kostnader inom Riksteatern. Med Operan som huvudman finns stordriftsfördelar och större möjlighet till omprioriteringar och därmed för en optimalt större finansiering, svarade utredarna vid presskonferensen.
Men att omprioriteringar med Operan som huvudman skulle kunna svälja så stora kostnadsökningar är tvivelaktigt. Operans chef Anders Franzén är, enligt utredarna, i och för sig positiv till att Operan bli huvudman för Cullbergbaletten. Men förutsatt att det med uppdraget följer en realistisk budget och lokaler.
Utredarna framhöll vidare för den framtida finansieringen att flera institutioner – Malmö Opera, Göteborgs- och Norrlandsoperan, Stadsteatrarna i Stockholm och Göteborg – är mycket intresserade av att samverka med Cullbergbaletten. Likaså Stockholms Stad som står bakom det nya scenkonstbygget i Gasklockan. Men inga utfästelser finns.
För att komplicera det hela ytterligare har Riksteatern så sent som den 27 mars lagt ett eget förslag för hur baletten kan utvecklas med Riksteatern som fortsatt huvudman. I det förslaget delas kompaniet upp i tre delar, där en gör det man gör idag, en sköter samarbeten utan turnétvång, och en samarbetar med ”oetablerade”.
Men om utredningsföreslagen går igenom och Cullbergbaletten får ny vind i seglen, vem skulle då kunna bli konstnärlig ledare för kompaniet (som just nu har en tillförordnad sådan)? Mats Ek var ett namn i luften på presskonferensen.
– Vi har för utredningen haft tre samtal med honom. Och han är mycket intresserad av hur arbetet går, kommenterade utredarna.
Nu är det bara att vänta på regeringens reaktioner. Någon egentlig tidsplan finns inte. En gissning är att något sägs i höstbudgeten.
LÄNK
Läs rapporten som finns att ladda ner från Kulturrådets webbplats