RECENSION. Det handlar om Edith vars man faller död ner efter 34 års äktenskapligt kaffedrickande. Om dotterdottern Amanda som lämnar Sonny för Herbert. Om Sonnys pappa prästen som går bärsärkagång. Och om Herberts hund som binder alla samman. Det handlar om livsval, inre avgrundsvrål och den yttre fasaden.
Tid och rum är utbytbara, yttre och inre skeenden ligger omlott. Allt sker samtidigt i turbofart eller i extrem slow motion – som när en kula oändligt långsamt studsar mot sitt mål: den tragikomiska vändpunkten som mynnar ut i komisk splatterteater – inälvor och blod väller fram ur vit plastkasse.
Därifrån är det i Rasmus Lindbergs dramatiska universum mycket nära till Anita Nymans svävande mormor som ingår underskön förening med väderleksrapporten.
”… den tragikomiska vändpunkten som mynnar ut i komisk splatterteater..”
Här används teatermediets möjligheter och det är skönt att se. Hastighet och volym är högt uppskruvade och får mig att önska fler tempolägen än slow motion och gasen i botten. Föreställningen är textdriven och orden drar iväg med skeendet i sköna associationskedjor. Vid enstaka tillfällen blir texten alltför förtjust i sig själv och går på tomgång.
Jag är inte lika lyrisk som när jag i november 2004 gick ut från Rasmus Lindbergs
Ljusets hastighet » i regi av
Olle Törnqvist på Norrbottensteatern. Men mina förväntningar var högt ställda efter den upplevelsen, och besviken är jag inte. Verkligen inte.
Malin Palmqvist