Det nya stycket 60.01.60 presenteras som ett technobalettepos och den luftiga scenen skapar en känsla av rymd – energisatt av de hektiskt förbiflimrande bilderna i Wedbergs videokonstverk och av de elektroniskt frammanade ljudpulserna i Lidbos komposition. De fyra dansarna befinner sig likaså i ett intensivt koreografiskt flöde som hämtat sin inspiration från balettens vokabulär, men där rörelser plötsligt bryts ner i sina beståndsdelar och omvandlar dansarna till mänskliga robotar. Genom det täta samspelet mellan dansarna berikas verket med en mänsklig dimension som förhindrar att det får en allt för kyligt abstrakt karaktär.
Med oregelbundna intervall träder Unander-Scharin själv in på scenen och i spänningen mellan henne och dansarna börjar ett slags berättelse att ta form. En berättelse som inte upphör förrän den sextionde av de minutlånga dansintervallerna, sköljt över publiken, vars uppmärksamhet både stimulerats och ansträngts på ett ovanligt intressant sätt.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Senaste nytt
-
2015-07-31Information om Nummer och Länsteatrarna i Sverige
Den 1 maj blev Länsteatrarna i Sverige ägare av...
Läs mer
-
2015-02-10Nummer och framtiden
NYHETER. Framtiden är oviss för Nummer.se. Den trevliga...
Läs mer
-
2014-12-30Årets bästa – redaktionens val 2014
REDAKTIONENS BÄSTA 2014. Varje år utser Nummers redaktion...
Läs mer
-
2014-12-18Samiska teatern saknar stöd
KIRUNA. Giron Sámi Teáhter står för närvarande utan stöd...
Läs mer
-
2014-12-17Sissela Kyle till Parkteatern
STOCKHOLM. Skådespelaren och regissören Sissela Kyle blir ny...
Läs mer
-
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...