Nyheter [2004-03-08]

Dans bland rökta grisöron

STOCKHOLM. När Lotta Melin beställde 1000 grisöron blev försäljarna lite oroliga eftersom de var rädda att hon var en djurrättsaktivist som tänkte använda dem i en manifestation. Men hon lyckades lugna dem och fick sina rökta öron. Frågan är, varför vill man ha rökta grisöron i en dansföreställning?

– Grisöron kan stå för så mycket, de kan vara något riktigt otäckt. De är tusen stycken som ligger i en hög – och vissa har nummer på sig. Men de kan också vara en dröm.
   Hon berättar att de två dansarna, performance-duon Guds söner (Leif Elggren och Kent Tankred), är skiljda från öronhögen av ett stängsel.
   – Det blir en stark bild som väcker frågan, vad gör vi med våra djur? Hur hanterar vi dem, är de individer eller ”kött” och vad är meningen med deras liv?

Musikens rörelser
Efter grisöron-orgien får publiken en möjlighet att återfinna sin harmoni i solot Agrare som dansas av Lotta Melin själv. Den musikaliska väv som omger dansen skapas som en dialog mellan dansaren och musikerna. Med hjälp av elektronik fångar Hilde-Sofie Tafjord och Maja Solveig Ratkje upp varandras och Melins ljud som sedan processas vidare, och fångas upp och processas…..
    Lotta Melin, Guds Söner, Fe-Mail och Mats Gustafsson har premiär på dubbelprogrammet Doggod och Agrare på Moderna Dansteatern fredagen den 12 mars och den 15 mars kan publiken möta artisterna i ett samtal efter föreställningen.

Ylva Lagercrantz

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare