Dans med drömsk logikClownerna tappar bokstavligen sina förklädnader i Norrdans nya verk Great Expectations. Foto: Bengt Wanselius
Recensioner [2012-02-27]

Dans med drömsk logik

Great Expectations av Gustavo Ramirez Sansano
Scen: Norrdans / Härnösands teater
Ort: Västernorrland
Scenografi: Luis Crespo
Ljus: Luis Crespo
Kostym: Diego Tortelli
Medverkande: Maria Pilar Abaurrea, Fanny Barrouquére, Sara Enrich Bertran, César Garcia, Jan Špoták, Andrea Vallescar
Länk: Norrdans


recension/dans. Great Expectations utspelar sig i ett rum där väggar glider, stråkar hetsar och mjuka toner smeker. Koreografin bärs fram av en drömsk logik, där clowner kastar sina näsor, koketta horndjur sina skjortor och dörrar sugs ut i scenens djup. Skönt men splittrat, tycker Nummers Malin Palmqvist.

Gustavo Ramirez Sansano är till vardags konstnärlig ledare för Luna Negra Dance Theater i Chicago och har i Great Expectations skapat ett nytt verk för Norrdans, som har sin bas i Härnösand. Scenografi och kostym går huvudsakligen i vitt och svart med klarrött och grönt som accentfärger.


Koreografin tar sin början hos en kvinna klädd i, för sammahanget, udda jordfärger. Hennes rörelser signalerar kamp och arbetar i riktning mot en upplyst dörr. Hon går in genom dörren och ut kommer i stället clowner med röda strumpor och näsor i glättig koreografi ackompanjerad av cirkusmusik. Men näsor och peruker faller och det glättiga tyngs av ett allvar som går mot förlamning. Clownerna byts sedan ut mot koketta horndjur (tjurar?) och ett liknande mönster upprepas: från komiska, välorganiserade gruppkoreografier till intima duetter, som nu andas tvetydig upphetsning. Överdelen av de snyggt skurna kostymerna har fallit och i avskildhet är horndjuren barbröstade.


Jag tolkar det som att vi befinner oss inne i kvinnans drömvärld eller undermedvetna. Verket är fyllt av hastigt uppkomna kontraster, i bland simultana och dubbelverkande. Den stilrena scenografin, där vita väggar fyllda av dörrar glider undan och hela tiden förändrar de rumsliga förutsättningarna förstärker intrycket av dröm. En dröm som inte är helt angenäm. Kvinnan, som är klädd i jordfärger, återkommer i ett hetsigt solo som påminner om att vara snärjd i lakan för att i slutscenen, till Dina Washingtons och Max Richters själfulla ”This bitter earth”, förmedla en känsla av förtröstan och allt uppslukande samhörighet med en annan människa.


Estetiskt är Great Expectations en skön upplevelse. Dansarna är mycket skickliga. Samarbetet mellan koreograf, scenograf- och ljusdesigner samt kostymdesigner är sömlöst och tilltalande. Tillsammans bygger de ett rum av rörelse med måleriskt ljus och ljud, svepande exakta kjolar och koreografi som ofta överraskar. 


Min invändning gäller helheten, som blir väl splittrad av det jag tolkar som drömsk logik. Det blir lite som att få någon annans dröm berättad för sig, en andrahandsupplevelse som inte motsvarar den egna drömmen.

Malin Palmqvist

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (4 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare