Fördjupning [2001-03-28]

Dansbiennalen i Umeå

UMEÅ. Onsdag 28 mars till söndag 1 april är stämningen i Umeå tämligen dansant. En del av ett belgiskt under, butoh och samisk dans står bland annat på schemat när denna stora manifestation för danskonsten äger rum.

Dansbiennalen öppnar med en urpremiär skapad i Umeå. Noodles är Philippe Blanchards nya verk där han bland annat inspirerats av intensiteten i konstnären Francis Bacons förvridna kroppar.
   Noodles är ett av två verk skapade i residens – en koreograf bjuds in att arbeta på en ort, och Philippe Blanchards residens har varit hos NorrlandsOperan. Vilhelmina i Västerbottens inland har utgjort residens för sista månadens repetitioner av Bo Arenanders Orbit som hade premiär i Vilhelmina i lördags. Om livet efter döden med himlavalvet som klangbotten. Starka enskildheter men splittrad helhet tyckte Västerbottenskurirens recensent.
   Greppet att låta centrum och periferi byta plats – att låta koreografen skapa på orten – sätts under luppen i två av biennalens seminarier: ”Men varför i skogen?” och ”Centrum och periferi”. Förutom biennalens många intressanta seminarier hålls också föreläsningar i dansanalys och danshistoria.

Många nationer representeras
Belgiska kultgruppen Ultima Vez (namnet betyder ”sista gången”) gästspelar med Inasmuch as Life is borrowed koreograferad av Wim Vandekeybus. Temat är livet, döden och tillståndet däremellan. Olika uttryck blandas och film för dramat framåt. Wim Vandekeybus träffas också i ett av tre frukostsamtal på temat ”koreografen som iscensättare”.
   Samiska teatern och Kompani Nomad står för en av biennalens tre urpremiärer. Samiska spår bär spår av en svunnen samisk dansform och jojk. Ytterligare tre ensembler under biennalen har sin bas i norra Sverige. Norrdans finns på plats med Jo Strømgrens Peer Pressure efter Ibsens Peer Gynt. Barents Dansensemble – som kallar sig nomadbalett men har en bas i Piteå – gör Arkhangelsk och Norr 2. Ume danskompani står för den tredje urpremiären: Spår.
   Konstformen Butoh föddes i 60–talets Japan som en reaktion mot andra världskrigets fruktansvärda konsekvenser. I SU–EN Butoh Companys Atomic är temat atomen och dess kraft.

Svensk, nutida dans
I lördagens helaftonsföreställning med tre verk och totalt 53 dansare på scenen visar Kungliga Baletten sin vilja att presentera nutida dans. På svenska består av Exit – livet i snabbspolning – av Petter Jacobsson och Thomas Caley, Och där emellan – sammansmältning av dans och teater – av Birgitta Egerbladh och Kenneth Kvarnströms Carmen?! humoristisk drift med Carmen–temat.
   På svenska följs av Staffan Eeks Meaning: zero där 30 liter vatten och ett okänt antal associationer gör underverk i performancekonstens gränstrakter – låter garanterat spännande.

Streetdance och roomdance
En skotte och hans två fruar visar att dans är möjlig på liten yta – närmare bestämt i en glasmonter på 2×2 meter. Örjan Andersson har koreograferat Det lilla rummet som visas på Bildmuseet. Fredag kväll fylls Studion på Folkets hus av streetdance under namnet Urbanizm.
   Under veckan kommer omkring 2000 elever att möta dansen som konstform på ett konkret plan. Danshögskolans avgångselever från pedagogutbildningen kommer då att turnera i Umeås grundskolor. För den som snabbt vill ha sig en smula dans till livs utan att besöka en hel föreställning går det bra att slinka in i Folkets hus foajé. På biennalens öppna scen blandas yrkesutbildningar, amatörer och proffs.

Läs mer om Samiska Teatern/Kompani Nomads Samiska spår här »

Malin Palmqvist

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare