Senare frågar jag mig vad Philippe Saire vill säga med [ob]seen – och vem han vill säga det till. Att som han gör låta dansare inta olika mer eller mindre obscena positioner på en liten scen på scenen under en digital minutvisare är i sig ett sätt att visa hur patetisk den obscena handlingen egentligen är om man tar bort all laddning omkring den. Men genom att (över)tydligt signalera till den presumtiva publiken att detta inte är en föreställning för den vanliga publiken går man miste om den publik som om den överraskande utsatts för mötet med de utmanande situationerna kanske skulle ha fått sig en tankeställare.
Efter att ha avverkat halva tiden släpper Saire plötsligt det obscena temat och föreställningen övergå till att bli en ren dansföreställning. Koreografin har en tilltalande köttslig sensualitet med tydliga ljud av kroppar som slår emot varandra, som griper tag om varandra och som handlöst faller i golvet.
Trots att det av och till är komiskt, vackert och rörande förmår Saire inte gå i klinch med den verkliga obsceniteten, den som handlar om en medveten objektivisering och exploatering av personer som av olika skäl befinner sig i ett fysiskt eller psykiskt underläge.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Senaste nytt
-
2015-07-31Information om Nummer och Länsteatrarna i Sverige
Den 1 maj blev Länsteatrarna i Sverige ägare av...
Läs mer
-
2015-02-10Nummer och framtiden
NYHETER. Framtiden är oviss för Nummer.se. Den trevliga...
Läs mer
-
2014-12-30Årets bästa – redaktionens val 2014
REDAKTIONENS BÄSTA 2014. Varje år utser Nummers redaktion...
Läs mer
-
2014-12-18Samiska teatern saknar stöd
KIRUNA. Giron Sámi Teáhter står för närvarande utan stöd...
Läs mer
-
2014-12-17Sissela Kyle till Parkteatern
STOCKHOLM. Skådespelaren och regissören Sissela Kyle blir ny...
Läs mer
-
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...