Dansforskning i Guds namnDansarna Malin Hellqvist Sellén, Tove Sahlin och Minna Kiper förbereder dansstycket En kristen kväll genom att arrangera kristna förkvällar med publiken och diskutera kropp och kristendom.
Fördjupning [2007-11-23]

Dansforskning i Guds namn

”More of Jesus – less of me”. Askes i modern, västerländsk tappning. Nummers Malin Palmqvist tog en kropp- och kristendomskritisk långfika i Umeå med danspublik, en religionsfilosof, koreografen Malin Hellkvist Sellén och delar av En kristen kväll-ensemblen.

”Fatburning Bible Diet”. ”Slim for Him”. ”God’s answer to fat – lose it”. Fyra titlar ur den kristna, amerikanska bantningsindustrin. Disciplinering av kvinnokroppen i Herrens namn. Fikabordet på Norrlandsoperan dignar av morotskaka, kaffe och finska pinnar.
   – Nu får ni tänka på era kristna kroppar och sluta fika! säger Tove Sahlin, en av dansarna i Malin Hellkvist Selléns nya verk.
Det är en av tre öppna ”förkvällar” som tillsammans med bland annat gudstjänstbesök och bibelläsning ingår i ensemblens researcharbete inför En kristen kväll med premiär i februari.


Ingen i ensemblen är troende. Men viljan är inte att provocera utan att göra en ”fysisk, filosofisk reflektion” över kristendomen och dess påverkan på kroppen.
   – Jag har tre ingångar till samtida dans: kropp, politik och estetik, säger koreografen Malin Hellkvist Sellén.
   Sedan hon 2003 gjorde Dom ger tanken kropp, först ut i den queerfeministiska koreografiserien ”Never ending fight”, har tanken på En kristen kväll funnits där. Att ”Slim for him”-idealet också stämmer väl överens med idealet om den dansande kvinnans kropp gör inte temat mindre intressant för en koreograf.


Förra veckan pratade ensemblen med präster ur Svenska Kyrkan på Moderna Dansteatern i Stockholm, nästa vecka diskuterar de himmelska kroppar med docent Ola Sigurdsson på Pusterviksteatern i Göteborg.
   Ikväll är det religionsfilosofen Erica Appelros tur att anlägga ett kritiskt perspektiv på kropp och kristendom. Hon rör sig genom den religiösa fundamentalismens konstruktion av kvinnliga och manliga kroppar där kvinnan är mer kropp och mannen mer ande med följden att en andlig kvinna inte är en ”sann” kvinna. Tar en lov över filosoferna Bentham och Foucault och det ultimata fängelset Panopticon där en fångvaktare alltid har möjligheten att se dig. Gud är den optimala fångvaktaren och en troende kvinna extremt motiverad att bli en ”sann” kvinna. Underordnad, vårdande och ”Slim for Him”.


Föreläsningen följs av ett öppet, ganska ostrukturerat, men intressant samtal mellan publik, ensemble och religionsfilosof. Religiösa frågeställningar blandas med glimtar av produktionsprocessen. Malin Hellkvist Sellén ger ett exempel på ensemblens sökande bland nyanser av kroppar:
   – Hur skulle det kännas att hela kroppen är fylld av ett fysiskt begär efter Gud?


Förkvällen ger fler förväntningar på föreställningen än svar på hur den kommer att se ut. Bra marknadsföring men också en intressant inblick i pågående dansforskning


.



  • FAKTA
    Nästa öppna förkväll
    äger rum på Pusterviksteatern i Göteborg, 26 november
    En kristen kväll har premiär den 19 februari 2008 på Pustervik i Göteborg och kommer bland annat att spelas i Stockholm 23-25 februari samt i Umeå 28-29 februari.

Malin Palmqvist

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare