– Ja, men det är just för att det är så absurt som det blir komiskt, menar regissören Sara Cronberg som tycker att danskarna är bättre än oss svenskar på att våga skämta om olika saker.
– Svensk teater har en tendens att vara moraliskt och politiskt korrekt, ett uppfostringsförsök som lätt blir tråkigt, som hon uttrycker det.
Nikoline Werdelins serie Homo Metropolis är ett stående inslag i den danska tidningen Politiken. Också i Bubblorna i bäcken finns drag av serieberättande.
– Personerna är tydliga, nästan karikatyrer och pjäsen består av många små sketcher, säger Sara Cronberg.
Tillsammans i sjukhussalen ligger en New Age-drömmare, en kommunist, en präst, en läkare och en man som bara vill att saker och ting ska förbli som de är.
– De försöker alla hålla fast vid sin tro och sina ideal samtidigt som kroppen faller sönder.
På kliniken arbetar den halta sjuksköterskan Maj som sparat 138 000 kronor för att kunna ägna sig åt sin dröm – att titta på dansföreställningar. För att hindra Maj att sluta så bestämmer sig männen för att uppföra en dans – bara för henne.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Recensioner
- Metropolis, Kulturhuset Stadsteatern
-
Född ond, Brunnsgatan Fyra
-
Skuggland, Dramaten
-
Ronja Rövardotter, Kulturhuset Stadsteatern
-
Tartuffe, Göteborgs stadsteater
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...