Hamlet för dårfinkarHanna Alström glider smidigt över rollgränserna som flickan Simone och pojken Simon i Alexander Öbergs uppsättning av Dårfinkar och dönickar. Foto: Petra Hellberg
Recensioner [2009-03-27]

Hamlet för dårfinkar

Dårfinkar och dönickar av Irena Kraus, efter Ulf Stark
Scen: Stockholms stadsteater
Ort: Stockholm
Regi: Alexander Öberg
Scenografi: Zofi Nilsson
Kostym: Camilla Carlström
Medverkande: Hanna Alström, Sanna Krepper, Steve Kratz, Anders Beckman, Lars Bringås, Jessica Liedberg, Gabriella Widstrand och musiker, samt elever från Scengymnasiet
Länk: Stockholms stadsteater


musikteater. Blanda lika delar Hamlet, Orlando och Pippi, så har du huvudpersonen i Ulf Starks Dårfinkar och dönickar, kultboken från 1984 som blev tv plus film – och nu musikteater. Ylva Lagercrantz har sett en förväxlingskomedi för tonåringar. 

Simone (Hanna Alström) har en mamma (Sanna Krepper) som är konstnär och en plastpappa (Steve Kratz) som bara är – när han inte sitter på toaletten med öppen dörr. På födelsedagen är det bara den loppiga hunden Kilroy, underbart flumspelad av Lars Bringås, som kommer ihåg henne. Och detta i en period av livet när normal inte är ett skällsord, utan det absoluta tillståndet. Nej, det är inte lätt för Simone att passa in. Och inte blir det bättre av att den illitterata lärarinnan (Jessica Liedberg) på den nya skolan tror att hon heter Simon.

Alexander Öbergs uppsättning är lika underhållande som en förväxlingskomedi av William Shakespeare eller Molière. För oss som är för gamla för att ha en tonårsrelation till boken, tv-serien eller filmen, är den också befriande överraskande.  Utan att veta hur morfar (Anders Beckman) ska vara enligt boken, kan vi lära oss att älska scenporträttet av en åldrad gentleman i stråhatt och avdelningssköterskans högklackade stövlar, de enda han hittade när han skulle rymma från vårdavdelningen för att få dö hemma.  Underbart! Lika roliga blir scenerna när Simone blir Simon och får både klassens snygging Kattis (Gabriella Widstrand) och värsting (Lars Bringås) att bli kära i henne samtidigt. Hanna Alström behärskar verkligen övergångarna från flicka till pojke med bravur. Ömsom bär hon drag av antihjälten Hamlet, ömsom offret Ofelia. Och ibland skymtar också självständiga Pippi fram i ett lyckosamt giftemål med Virginia Woolfs androgyn Orlando.

Scengymnasiets unga elever, som medverkar som statister, skapar rätt atmosfär och bra identifikation för målgruppen tonåringar. Och livemusiken på scenen, som är tänkt att accentuera de omformulerbara känslorna, det rätta groovet. Samtidigt är det valet av musik som drar ner helhetsupplevelsen och därmed betyget för den här föreställningen. Den känns helt enkelt inte helt uppdaterad utan associationerna går mer till proggrock anno 1970 än 2009. Och så finns det alltid en ljudestetisk problematik i att låta skådespelare agera musikalartister. Med tanke på att tonåringar, som föreställningen vänder sig till, ofta lever för musiken, så skulle fler referenser till samtida popartister ha känts mer relevant. Så som i den lyckosamma uppsättningen av Djungelboken på samma teater med musik av soulartisten Eric Gadd. Så gifter man ihop teatern med populärkulturen.

Ylva Lagercrantz

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (9 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

1