Fördjupning [2004-04-27]

Dåtids-, Nutids- och Framtidslandet

Vidsträckta vidder, stor naturrikedom, få människor. En gång ett närmare alternativ till Amerika: Norrland.    Nummer har träffat hjärnorna bakom Framtidslandet, ett megaprojekt som vill knyta samman proffs och amatörer.

På en packlår framför den gigantiska scenen i Pontushallen i Luleå sitter två små gestalter: En lugnare skåning som med sambo och fyra barn, ett drygt sekel efter Kirunas nybyggare, lockats till sitt framtidsland. En före detta kirunabo som flyttat till Stockholm men fortfarande är livligt engagerad i sitt ursprung: amatörteatern i Norrbotten.
   Två saker lockade skåningen Jonas Jarl att söka tjänsten som länsteaterregissör i Norrbotten:
   – Framtidslandet lockade, stort och vansinnigt och fantastiskt på samma gång. Att få jobba med amatörer och proffs och inte i den vanliga bemärkelsen med amatörerna som en hord av människor som backar upp proffsen utan på lika villkor, sida vid sida, säger han.

“ Framtidslandet lockade, stort och vansinnigt och fantastiskt på samma gång”

Dessutom lockades han av turbulensen kring tjänsten som så när försvann när Norrbottensteaterns bistra ekonomi skulle räddas under fjolåret.
   – I det läget är det alltid spännande att komma in på ett jobb, oerhört dynamiskt. Jag visste nånstans att glider man in där så får man både den mediala och teaterns uppmärksamhet på vad man gör. För mig var det som en utrullad röd matta att det varit så mycket bråk kring tjänsten, säger Jonas Jarl.
   Erik Norberg, nu dramatiker boende i Stockholm, är initiativtagare till och konstnärlig ledare för Framtidslandet. Själv kommen ur den norrbottniska amatörteatern förstår han betydelsen av samarbete mellan proffs och amatörer.
   – Norrbotten ligger längst fram i Sverige på det här området i och med att vi haft länsregissörstjänsten i 18 år nu. Vi var först i Sverige och vi har kommit längst i tankegångarna kring det här, säger han.

Finsk inspiration
Under sin tid som dramatiker och dramaturg på Wasa teater i Finland såg han ett öppnare samarbete mellan proffs och amatörer än i hemlandet, något han ville ta med sig tillbaka till Norrbotten. Resultatet blev Framtidslandet, ett samarbetsprojekt på bred front med ett i det närmaste oöverskådligt antal medverkande: ATR Norrbotten som projektägare, tjugotvå amatörteatergrupper, sexton norrbottniska författare, skådespelare, regissörer och scenograf från Norrbottensteatern, Norrbotten Big Band och Samiska teatern är några av dem. På samtliga elva spelorter står fyra professionella skådespelare och tjugotvå amatörer på scen. På varje ort flätas dessutom de lokala gruppernas egna berättelser in i ramhandlingen.
   – Vi sa samma sak till författarna som vi sa till grupperna: Vi letar efter berättelser som på något sätt visar vad det är som har format oss i Norrbotten, säger Erik Norberg.

Dåtidens framtid
Titeln, Framtidslandet, går tillbaka på en bild av Norrland som var särskilt stark kring förra sekelskiftet och beskrivs i idéhistorikern Sverker Sörlins avhandling med samma namn. I den norra delen av Sverige skulle industrier byggas upp och näringslivet blomstra. Visst hopp fanns också om att emigranterna som tog båten över Atlanten i stället kunde lockas av Norrlands glest befolkade vidder. Men att Norrbotten byggdes upp som industrisamhälle med stora statliga bolag har också präglat landsändan anser Erik Norberg:
   – I Norrbotten finns en mental tradition av att vara anställd av ett stort bolag, kommun eller landsting. Nu kommer den nya tiden med färre jobb, statliga bolag, kommun och landsting rationaliserar, så då tvingar det folk att bli sina egna. Och så ska man då som första i släkten börja starta eget! I det kvarter i Kiruna jag växte upp i, där var det fult att vara egenföretagare, alla hade jobb i gruvan eller någon omkringverksamhet, säger han.

“ Det är någonting som vittnar om en förändring, två tider, två sätt att se på samhället”

Jonas Jarls rekord i nordlig Sverigeresa var för ett år sedan Östersund. Nu finns Karesuando, 18 mil norr om Kiruna med på topplistan. I dagens Norrbotten ser han många paralleller till hemstaden Malmö i en brytningstid för dryga tio år sedan.
   – Det känns som att jag rest 180 mil på kartan men många år i tiden, säger han. När industrier gick omkull i Malmö krävdes nya riktningar, men hur ta ut dem?
   – Det är någonting som vittnar om en förändring, två tider, två sätt att se på samhället. Det har varit en oerhört positiv utveckling för Malmö på senaste tiden. Folklivet har också fått en nytändning, det finns en diskussion om framtiden hela tiden, det är ingenting som man lägger i händerna på några få, man är med och påverkar, säger Jonas Jarl.

En ljus framtid spås för norrbottnisk teater
Erik Norbergs förfäder tillhörde de första nybyggarna i Kiruna, pionjärer som byggde sina egna hus på fjällsluttningarna, men med tiden vaggades in i trygghet i den stora statliga förälderns famn:
   – Ibland kan jag tänka att det finns något pubertalt över Norrbotten. Man har en förälder som man kan hytta med näven åt och vara arg på men det kan vara jävligt skönt att ha den där vuxna också, skrattar han.
   Trots att också Framtidslandet är ett projekt i megaformat ser Erik Norberg skillnader gentemot de tidigare megastrukturer han anser format Norrbotten. Även här är naturresurserna en tillgång, här är människorna gruvor och deras historier värdefulla metaller. Men istället för att människorna ska vara små kuggar som dras runt i det stora megamaskineriet är tanken att de själva ska vara drivande och använda sin egen skaparkraft och produktionsförmåga för att uttrycka sina åsikter.

“ Ibland kan jag tänka att det finns något pubertalt över Norrbotten. Man har en förälder som man kan hytta med näven åt och vara arg på men det kan vara jävligt skönt att ha den där vuxna också”

Jonas Jarl spår att många av de unga amatörskådespelarna kommer att ta klivet in på teaterhögskolor och professionella scener. Det är också en tanke med projektet.
   – Här ges länets egna författare i vardande en chans. Vi spelar en pjäs som heter Små solars kväde av David Vikgren som är från Övertorneå från början. Han är en ung kille som skriver fantastiskt och jag tror att han är en dramatiker som kommer att spelas på de stora scenerna, säger Jonas Jarl och ser framför sig hur norrbottniska skådespelare och dramatiker kommer att gå på export.

Proffs i amatörers tjänst
Ett viktigt mål för Framtidslandet har varit att öka samarbetet mellan proffs och amatörer. Varje grupp har fått den professionella hjälp de själva velat ha: dramaturg, kompositör, regissör, koreograf – eller något helt annat. Även historiker har varit inblandade i projektet och kunnat vidga vyerna mot framtiden: är det verkligen de stora bolagen som kommer till undsättning i en tid av avfolkning? Eller är det en gammal tankegång?
   – Vi säger att vi inte styr grupperna, men på så sätt styr vi, vi gör dem medvetna om sina tankebanor, säger Erik Norberg.
   Vad finns då kvar efter ett år med seminarier, lokalproducentsträffar, textförfattande, repetitioner och till sist den länsomfattande turnén? Erik Norberg och Jonas Jarl har planer. Idag finns inget nationellt uppdrag för amatörteater. Förslaget är att länsregissörstjänsten i Norrbotten genom ett nationellt uppdrag utökas till en länspool där även producent och dramaturg ingår. Samtal med kulturråd och departement pågår.
   I Pontushallen har ljuset gått ner. Med stor intensitet regisserar Anna Azcarate från Norrbottensteatern Tove Alsterdals bidrag till det fyra timmar långa teateräventyret. Längst upp mot taket i sporthallen, med utsikt över Framtidslandet, står två små gestalter: stockholmaren Erik Norberg och lulebon Jonas Jarl.

Malin Palmqvist

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare