Nyheter [2010-12-20]

Delade åsikter om framgången med Skapande skola

skapande skola. Teater och drama är de populäraste konstformerna inom Skapande skola. Nu växer projektet och föreslås 2011 omfatta hela grundskolan. Men varken Teatercentrum eller Länsteatrarna ser någon enhetlig bild av ökat antal föreställningar kopplat till Skapande skola.

Enligt Kulturrådets nyutkomna rapport har 60 procent av Skapande skola-pengarna gått till professionella kulturutövare som kommer till skolan. Teater och drama är de mest populära konstformerna och ingår i 70 procent av projekten.

Men Teatercentrums ordförande Nina Björby ser ingen enhetlig bild av skapande skolas effekter på de fria gruppernas försäljning:
   – Det ser jätteolika ut. Några märker inget alls, några märker av det lite. Några tycker att det gått ut över köpta föreställningar. Man gör skapande skola-projekt istället för att ge regelrätta scenkonstupplevelser. Några har fått jättemycket engagemang, säger hon.
   – Men det är kul att kommunerna verkligen kommit igång med att söka. Det var lite skralt i början.

På Länsteatrarnas samarbetsorganisation är bilden ungefär densamma.
   – Det ser väldigt olika ut. Till exempel har Teater Västmanland jobbat mycket med Skapande skola medan Ung Scen Öst inte alls jobbat med det, säger Linde Sjöstedt.
   Hon ser också en annan svårighet:
   – Initiativet ligger på skolan och det handlar om skolans behov. Bidraget skulle kanske snarare komma från utbildningsdepartementet än från kulturdepartementet. I deras budget är det en liten utgiftspost, men det är en mycket stor andel av kulturpengarna.

Skapande skola är nu inne på sitt tredje år. År 2008 och 2009 riktades bidraget, 55 miljoner kronor per år till årskurs 7 – 9. År 2010 innefattades också årskurs 4 – 6. Stödet ökades då till 109 miljoner. Regeringens avsikt är att projektet 2011 ska innefatta alla grundskolans årskurser. Bidragets storlek föreslås då öka till 150 miljoner kronor.

Ungefär hälften av eleverna i årskurs 7–9 har enligt Kulturrådets bedömning mött Skapande skola. I stort sett alla kommuner har sökt stöd vid något tillfälle.
   – Det handlar också om ungefär lika stora summor per barn oavsett var i landet man bor, säger Lotta Brilioth Biörnstad som är projektledare för barn och ungdomskultur på Kulturrådet.

Nina Björby på Teatercentrum efterfrågar tydligare statistik:
   – Vad har pengarna gått till? Har de gått till fria teatergrupper eller pedagoger?
   Rapporten från Kulturrådet bygger på skolornas inrapportering. Enligt Lotta Brilioth Biörnstad kommer Kulturrådet under nästa år att gå vidare och titta på barnens och utövarnas åsikter om Skapande skola.


Kulturrådets rapport

Malin Palmqvist

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare