Den tappra TribunalenDen tappre soldaten Svejk (Eric Stern) dyker upp i en frysbox i Afghanistans öken när Teater Tribunalen gör fars komplett med FN-representanter.
Recensioner [2009-10-20]

Den tappra Tribunalen

Den tappre soldaten Svejks äventyr i terrorkrigens tidevarv av Jan Käll
Scen: Teater Tribunalen
Ort: Stockholm
Regi: Richard Turpin
Scenografi: Sören Brunes
Ljus: Lina Benneth
Kostym: Ulrika van Gelder
Mask: Agnetha Wrede
Medverkande: Eric Stern, Gustav Bloom, Sara Turpin, Lisa Larsson, Oskar Thunberg och Anna Maria Käll med flera
Länk: Teater Tribunalen


RECENSION/TEATER. Birgitta Haglund lägger sig platt inför attacken Richard Turpins version av historien om soldaten Svejk – en skruvad beredskapsfars som går i 180 och riktar kängor mot terrorkrig och hycklande liberalism.

Att ta till vapen för att bevara fred, går det? Besöker man Teater Tribunalen får man svart på vitt att det går åt helvete.
   Beredskapsfars kallar de Den tappre soldaten Svejks äventyr i terrorkrigens tidevarv för. Läs det med betoning på fars. Skruvad sådan. Här riktas det kängor inte bara mot fredsbevarande insatsstyrkor och terrorkrig, utan även mot heroinsmugglande krigsherrar, svensk kriminalvård och en liberalism som hycklar vidsynthet.


Svejk dyker upp i en frysbox i Afghanistans öken, tinar upp och ställer från första stund till med oreda och kaos. Dråpliga Eric Stern klär sin roll i ett oskyldigt småflin, som någon gång växer ut till ett överlägset leende. Medan hans kapten (en ännu dråpligare Gustav Bloom) förföljs av diverse missöden orsakade av, just det, Svejk.
   Är han en raffinerad sabotör eller bara en ovanligt klantig jubelidiot? Munläder har han i alla fall, både här och i Bertolt Brechts pjäs, som bygger på Jaroslav Hašeks roman. Under föreställningens gång framstår Svejk som alltmer beräknande och skrupelfri. Men han är det mot ett system där reglerna och principerna styr, inte känslorna.


Jan Källs manus vinner åtskilliga satiriska poänger, någon enstaka gång känns de kanske lite lättköpta. Här levereras också den ena bitande ironin efter den andra. Som när soldat Olsson (en suverän Lisa Larsson), livrädd för att skjuta, till slut flippar ur i världens skottsalva, med k-pisten riktad mot publiken. Och tycks träffa sin egen general.


I andra akten stegrar Richard Turpins regi, och den sprudlande ensemblen, det hela till en kakofoni av komiska tortyrscener och interner som på löpande band hänger sig just när FN:s tortyrkommission – det vill säga publiken – råkar besöka häktet. Dålig tajming.
   Det går bitvis i 180 knyck. Och det är, som sagt, fars. Vissa i publiken tjuter av förtjusning, själv blir jag till slut aningen matt av tumultet. Men attacken i uppsättningen lägger jag mig platt inför. Det är en uppkäftig kommentar till den svenska flatheten, långa stunder vanvettigt rolig.

Birgitta Haglund

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare