Dockornas förvridna perspektiv bidrar till att förstärka barnets position och omkullkasta Bojs givna underläge. Foto: Sven Wagelin-Challis
Recensioner [2013-02-13]

Den tyngsta hemligheten

Boj och den arge efter Gro Dahles bok Sinna Mann
Scen: Dockteatern Tittut i samarbete med Riksteatern
Ort: Stockholm
Regi: Sven Wagelin-Challis
Dockor, kostym & scenografi: Sandra Parment, Annika Arnell
Musik: Leif Hultqvist
Medverkande: Ingalill Ellung, Per Grytt
Länk: Dockteatern Tittut


RECENSION/TEATER.Dockteatern Tittut har både en grundmurad respekt och stor tilltro till sin unga publik. I Boj och den Arge befinner sig ett barn, med sina rädslor och frågor, i centrum av en dysfunktionell familj. Louise Lagerström ser en allvarlig men poetiskt luftig och hoppfull barnföreställning efter den norske författaren Gro Dahles bok Sinna Mann.

De flesta dagar är bra, enligt Boj. Då tittar han i album tillsammans med sin vackra mamma i gul fjärilsklänning. Hans pappa är också fin som russin för det mesta, och en dag vill Boj nog bli som han. Men ibland får pappas röst vassa kanter och i takt med att den Arge kliver uppför trappan i hans inre förmörkas allt. Pappa slår, mamma faller och Boj måste bara hålla sig tyst.

Med sitt angelägna men tunga ämne, vänder sig Boj och den arge till en något äldre tittutpublik än den gängse. Minst i förskoleåldern bör man vara för att kunna ta till sig berättelsen om Boj och hans stora hemlighet.

Gro Dahles text som ursprungligen skrevs på uppdrag av en familjerådgivare för att fungera som diskussionsunderlag kring familjevåld, och till och med översatts till kinesiska, är oväntat poetisk, symbolisk och rytmisk. De två dockförarna, skådespelarna och berättarna, Ingalill Ellung och Per Grytt, är en samspelt och lyhörd duo.

Ellung får fram Bojs kalviga rörelser och lekfulla sätt lika väl som hon lyckas förmedla tyngden av sorg, rädsla och uppgivenhet i den späda pojkkroppen. Medan Grytt ger pappans tvåhövdade och oändligt stora överrock en skräckinjagande och samtidigt bräcklig gestalt.

För en vuxen publik inger scenrummets hem där något svart dragit fram och efterlämnat sotiga stråk på möbler och gardiner sina associationer, liksom den symboliskt laddade hammaren och tången. Barn kommer kanske att uppfatta annat.

Dockornas förvridna perspektiv där Boj är större än sina föräldrar bidrar till att förstärka barnets position och omkullkasta hans givna underläge. För trots barnets smärtsamma utsatthet och föräldrars svek är det Bojs kraft att frigöra sig från all skuld som är berättelsens motor och budskap.

Tittuts dockor, fint utmejslade av Sandra Perment och Annika Arnell, bär drag av både Svein Nyhus bokillustrationer och Anita Killis animerade filmversion. Men kanske är just dockteatern, med sitt distanserade och samtidigt engagerande väsen, den perfekta förmedlaren av ett så tabulagt och svårt ämne som misshandel i familjen? Precis som den där behövliga andpausen, genom Leif Hultqvists musik, påminner om glädjen i ett leksaksflygplan eller en fuktig hundnos.

Tittut och regissören Sven Wagelin-Challis vill dock inte lämna sin publik med ångestladdade dilemman dumpade i knät, utan uppmuntrar och uppmanar vuxna att våga ta diskussionen med barn. Föreställningen slutar därför i någon slags dur.

Louise Lagerström

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (7 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare