Tyvärr saknas den lätt galna ilska man hittar i August Strindbergs egna texter i Tillman O´Donnells verk August did not have what is commonly considered good taste as far as furniture is concerned. Foto: Urban Jörén
Recensioner [2012-03-19]

Det är synd om Strindberg!

The Strindberg project av Tilman O’Donnell respektive Melanie Mederlind
Scen: Dansens hus
Ort: Stockholm
Koreografi: Tilman O’Donnell respektive Melanie Mederlind/dansarna
Scenografi: Thomas Zamolo respektive Melanie Mederlind
Medverkande: August did not have...: Agnieszka Dlugoszewska, Mirko Guido, Hanako Hoshimi-Caines, Gesine Moog, Luis Alberto Rodriguez, Adam Schütt, Daniel Sjökvist, Patricia VázquezTranslations: Alexandra Campbell, Johanna Lindh, Åsa Lundvik Gustafson/Fem Rosa Has, Andrea Martini, Shumpei Nemoto, Victoria Roberts, Csongor Szabó, Kristóf Várnagy
Länk: Cullbergbaletten


RECENSION/DANS. Cullbergbalettens bidrag till Strindbergsåret heter The Strindberg project och består av verken August did not have what is commonly considered good taste as far as furniture is concerned av koreografen Tilman O´Donnell och Translations av regissören Melanie Mederlind. Lena Andrén tycker synd om Strindberg på ett halvfullt Dansens hus.

The Strindberg Project präglas av ett slags naivistisk idélöshet som ställer den i ett motsatsförhållande till August Strindbergs varken naiva eller idélösa verk. Trots en tydligt uttryckt önskan i programtexten lyckas varken Tilman O’Donnell eller Melanie Mederlind förmedla något av Strindbergs komplexa motsägelsefullhet. Istället klamrar de sig fast vid olika teman, som de försöker utvidga maximalt för att fylla ut föreställningstiden, två mycket långa timmar.

Enligt programtexten fokuserar O’Donnell på den nyskilde Strindberg – ett i sig intressant tema. Tyvärr saknas den lätt galna ilska man hittar i Strindbergs egna texter och resultatet blir ett utdraget ältande vars höjdpunkter är när Daniel Sjökvist plötsligt sätter sig upp och säger ’Jag mår dåligt’ och när Luis Alberto Rodriguez något senare utstöter ett djupt känt ’Vov’. När replikerna helt oväntat fylls med den undertext som saknas i resten av verket får jag en vision av något aldrig förverkligat.

Utifrån det faktum att Strindberg under slutet av sitt liv studerade kinesiska gör Mederlind sitt verk till en illustrerad språklektion med cha-cha-cha-instruktioner och sång. Därtill låter hon dansarna skandera att Kina i motsats till andra länder inte har låtit sig påverkas av utländskt inflytande lika taktfast som vore de övervintrade kadrer från kulturrevolutionen. Även om ovanstående skulle kunna säga något om Strindberg är materialet allt för obearbetat, allt för mycket av ett collage, för att förmå väcka djupare associationer. Istället blir det ett slags ytlig plakatteater, något Strindberg aldrig stod för.

Men mitt starkaste intryck är inte det som sker på scenen utan att det är första gången jag ser en premiär av Cullbergbaletten på Dansens Hus stora scen som inte är utsåld.

Lena Andrén

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (9 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare