Stockholm
September
8
”Om detta är en människa” av Primo Levi med Michael Nyqvist, regi av Lars Norén, Chinateatern
Varför? Vi har sett den förut, så det här är ingen spådom. Michael Nyqvist är lysande i denna smärtsamt starka monolog om livet i ett koncentrationsläger under andra världskriget.
11
”Mistero Buffo” av Dario Fo, Södra teatern. Med Özz Nûjen i regi av Björn Granath, Södra teatern
Varför? Vem vill missa när Björn Granath läxar upp stå upp-komikern och radiomannen Özz Nûjen beträffande hur man ska spela Dario Fo? Ett otippat möte i teaternatten som vi vill, vill tro på.
15
”Ragnarök” av Richard Wagner, Kungliga operan. Med bland andra Lars Cleveman/ Pär Lindskog, Gabriel Suovanen. Katarina Dalayman och Lena Nordin.
Varför? Tredje dagen i Nibelungens ring är ett måste för alla operaentusiaster. Banne mig om inte Sagan om ringen-fantaster kommer att gilla den också.I regi av Staffan Valdemar Holm som tillfälligt pryar på Operan efter att ha smitit som chef för Dramaten.
”Fördold” av Lars Norén i regi av Staffan Roos. Med bl a Rolf Skoglund och Thomas Hanzon, Dramaten
Varför? Vad vore en teaterhöst utan Lars Norén? Med detta nyskrivna drama verkar han dessutom vara tillbaka i Personkrets-land med sjukskrivna, arbetslösa och knegare på scenen.
22
”Måsen” av Anton Tjechov i regi av Stefan Larsson. Med bl a Mikael Persbrandt och Ingela Olsson, Dramaten (Elverket)
Varför? Persbrandt regerar. Vare sig man gillar honom eller inte som skådespelare, så kan vi i varje fall alltid förvänta oss en show när han är med. Om inte på scenen, så i media.
23
”Zarah – beundrad och bespottad”. Med Musik av Anders Nilsson och libretto av Claes Fellbom, Folkoperan
Varför? Den unga generationen teaterbesökare förknippar nog namnet Zara (utan h) med billiga kläder från Spanien. Vi som är lite äldre minns schlagerlegenden och superdivan Zarah Leander. En nyskriven opera om henne vill vi gå på.
27
”Delirium”. Fransk-kanadensiska cirkuskompaniet Cirque du Soleil gästspelar för första gången i Sverige, 27-29 sept i Globen
Varför? Lyxigt värre är förstås detta unika gästspel i Sverige. Titta själv på följande tv-klipp från showen så förstår du varför man måste gå.
”Impromptus” av och med Sasha Waltz, gästspel på Dansens hus (27 – 29/9)
Varför? Inte för att det är första gången som Sasha Waltz kommer till Stockholm, med den här gången finns musik av vår favoritkompositör inom den klassisk musiken, Franz Schubert, med i föreställningen.
29
”Faust” av Johann Wolfgang von Goethe, Moment: teater
Varför? När grabbarna Andreas Boonstra och Pontus Stenshäll mal en klassiker genom sina innovativa hjärnor, så kan vi aldrig förvänta oss något mainstream. Månne det bli skuggteater den här gången?
Oktober
4
”Jag är jag för att min lilla hund känner igen mig” av Gertrude Stein i regi av Johan Petri, Stockholms stadsteater (Unga Klara). Med bl a Malin Cederbladh och Per Sandberg (premiär 4/10)
Varför? Höstens sötaste pjästitel signerad Gertrude Stein definierar bättre än både filosofer och psykologer det Jag som människan har sökt i årtusenden.
13
”Hundarna i Prag” av Marguerite Duras i tolkning av Katarina Frostenson och regi Pia Forsgren, Judiska teatern. Med bl a Niklas Ek och Agneta Ekmanner.
Varför? Akademiledamoten Frostenson och regissören Pia Forsgren tar sig an ett verk av Marguerite Duras. Kan det rocka mer svartkultur och kvinnodominans än så?
”Peer Gynt” i Lars Rudolfssons regi med bl a Dan Ekborg, Stockholms stadsteater
Varför? Bland all dokumentärteater i höst kan det behövas lite knytt och troll från en magisk värld att gömma sig hos. Och vem kan inte gestalta detta bättre än Lars Rudolfsson?
25
Vögelein” av Staffan Valdemar Holm i regi av densamma. Med bl a Kicki Bramberg och Magnus Ehrner, Dramaten (Tornrummet).
Varför: Staffan Valdemar Holm begår Dramatendebut som pjäsförfattare med en historia som vi på redaktionen länge har väntat oss att någon skulle ta upp på teatern – den om kidnappade Natacha Kampusch från Österrike, Hon som satt inspärrad en källare i åtta år. Oavsett resultat så är ämnet spännande.
19
”Don Juan i Soho” av Patrick Marber. Med bl a Björn Kjellman, Stockholms stadsteater
Varför? Dramatens uppsättning av Marbers Närmanden på 90-talet var spännande och här medverkar dessutom vår favoritskådespelare, Björn Kjellman.
November
3
Festival för nyskriven dramatik, Dramalabbet (f o m 3/11)
Varför? Taberas för teaternördar är det förstås alltid när det vankas nyskrivet. Vem vet, kanske man är först med att hitta morgondagens Noréni källarvalven.
5
Cullbergbaletten, nytt helaftonsverk av Johan Inger, gästspel på Dansens hus (5 + 8/11).
Varför? Bara för att det är Cullbergbaletten och för att vi vill veta om koreografen Johan Inger kommer att använda sig av vägg i scenografin den här gången också.
17
”Viktorias Sekret”, Kulturhuset
Varför? När känsliga elit-esteter varnas med löfte om att begrepp som kvalitet, skönhet och naturlighet kommer att vridas ur som skitiga trasor, så kommer vi på Nummer genast springande!
Göteborg
September
8
”Before/After”. Fyra nya verk av Annabelle Lopez Ochoa, Tero Saarinen & Jirí Kylián med Göteborgsoperans balett, premiär 8 sept på Göteborgsoperan
Varför? Baletten hånglar med dödsmetallen när hårdrocksbasisten Magnus Rosén från Hammerfall står för musiken. Kan det bli knasigare? Vi tror inte det.
20
”Ingvars hörna” av Petra Revenue och Lars Andersson samt personliga
anekdoter av Ingvar Örner. ” Som Hylands hörna, fast utan Hyland. Och nu”, Teater Trixter.
Varför? Vi minns Hylands hörna. Det kanske inte inte Trixters ensemble gör. Förmodligen är det bara en kul titel, men vi sväljer betet. Och Teater Trixter är alltid konstnärligt spännande.
23
”Tillfällig gäst i ditt liv”. Jonas Gardell Sverigeturnerar, premiär på Konserthuset i Göteborg
Varför? Ingen scenhöst utan Jonas Gardell. Och återigen faller vi för roliga och existensiella pjästitlar.
28
”Turister” av Magnus Dahlström. ”en psykotisk sällskapsresa” med premiär 28 sept på Göteborgs stadsteater
Varför? Alltsedan vi såg Magnus Dahlströms Järnbörd på Stockholms stadsteater i början av 90-talet, så har han oss i sitt grepp. Vi hoppas att Sveriges kanske mest säregna dramatiker återkommer med full storm i denna nyskrivna pjäs.
November
16
”Mitt namn är Rachel Corrie” av Alan Rickman och Katharine Viner. Med Mia Höglund-Melin i regi av Anna Takanen.
Varför? Dokumentärteater känns viktig. Om den unga amerikanska fredsaktivisten Rachel som krossades av en israelisk bulldozer i Palestina 2003. Spelas också på Stockholms stadsteater i regi av Nina Wester (premiär 8 december).
Malmö
September
7
”Kalla det vad fan du vill” efter Marjaneh Bakhtiaris roman, Intiman i Malmö
Varför? Boken var bra, men det säkrar inte alltid en bra omförvandling till teaterpjäs. Men vi tror och vi hoppas.
8
”La Fanciulla del West” av Giacomo Puccini. En opera i västernmiljö i regi av Stewart Laing, Malmö opera och musikteater.
Varför? Det behövs säkert lite mer pang pang i operavärlden. Om Malmö opera och musikteater lyckas med detta tilltag ser vi inte riktigt i vår något grumliga spåkula, så här i sluttampen av ”Höstens höjdpunkter”. Vi ser ändå fram emot en föreställning på originalspråket Italienska.
Oktober
6
”Hamlätt”. En specialskriven fars av Cristina Gottfridsson med teaterns ensemble bestående av såväl utvecklingsstörda som så kallade normalt utvecklade människor. Urpremiär på Moomsteatern
Varför? Moomsteatern är alltid värd att uppmärksamma. När de lovar att göra en fars av en tragedi blir vi uppspelta. Var månne detta sluta?
November
16
”Distans” och ”Om ljuset”. Två nya pjäser av Lars Norén, Intiman i Malmö
Varför? Norén igen, tänker ni. Sorry, men det är alltid lite med spännande med nyskrivna pjäser av teatermörkrets härskare.