Det var bättre förrUlf Dagebys nyskrivna musik har varit dragplåster åt en ljum uppsättning av Tiggarens opera. På bilden: Ida Wallfelt som Polly och Tobias Borvin som Macheath.
Recensioner [2009-09-29]

Det var bättre förr

Tiggarens opera av John Gay
Scen: Helsingborgs stadsteater
Ort: Skåne
Regi: Johan Wahlström
Scenografi: Håkan Nylén
Medverkande: Tobias Borvin, Jan Nielsen, Evamaria Björk, Lennart Almroth, Ida Wallfelt, Lars Wiik, Maria Kulle, Bo G Andersson med flera
Länk: Helsingborgs stadsteater


RECENSION/TEATER. Det är varken knutna proggnävar eller giftig brechtianska när Helsingborgs stadsteater sätter upp Tiggarens opera – John Gays original från 1728 alltså. Nummers recensent ser en mesig uppsättning.

Ska man spela Tolvskillingsoperan får man se upp med upphovsrätten. Det fick Teater Halland erfara härom året, när de petade i Kurt Weills immateriella kvarlåtenskap. Och fick lägga ner föreställningen. Säkrare då att gå till originalet, John Gays Tiggarens opera från 1728.


Det är just vad Helsingborgs stadsteater gjort. Ulf Dagebys nyskrivna musik är väl det främsta dragplåstret i denna retrorevidering. Och det ska erkännas att det låter Nationalteatern om några rockigare tonsättningar.
   Men för den skull är inte Johan Wahlgrens uppsättning särskilt proggig. Snarare är den mesig.


Originalet tillkom i kölvattnet av Söderhavsbubblan, en av kapitalisthistoriens första spekulationsskandaler. Några uttryckliga kopplingar till vår tids överlyckliga pyramidspel bland optionsskojare och bonusbjussare finns inte.
   Men den grundläggande kritiken av ett samhälle som vet priset på allt men värdet av intet, där girighet är den enda sant mänskliga egenskapen och där alla bedrar alla, är förstås kvar. Fast den kan gälla lika bra i 1700-talets London som i 2000-talets Helsingborg.


Tobias Borvin (Macheath) och Ida Wallfelt (Polly Peachum) gör fina sånginsatser i balladerna (The beggars opera kallades balladopera för att markera dess folklighet). Jan Nielsens åldrade maffiahippie till Peachum och Lars Wiiks Göteborgsklingade Lockitt pokulerar och korrumperar som de samhällets ruttnande stöttepelare de är.
   Evamaria Björks vingeldruckna mrs Peachum gör en full rektalundersökning på Lennart Almroths pojkgulliga Filch. Men mer spännande än så blir det inte. Man saknar både Tältprojektets ilsket knutna nävar och Bertolt Brechts giftcigarrer. Kapitalismkritiken var bättre förr.

Björn Gunnarsson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare