Parzival är stillsam, sofistikerad berättarteater där det viktigaste är att vila i lyssnandet. Foto: Ola Kjelbye
Recensioner [2014-10-02]

Djärv Parzival tonar ut

Parzival av Lina Ekdahl fritt efter Wolfgang Eschenbach
Scen: Backa teater
Ort: Göteborg
Regi: Anders Paulin
Scenografi, ljus och kostym: Sutoda
Musik: The Marble Fauns
Medverkande: Stefan Abelsson, Mats Nahlin, Ylva Olaison, Ramtin Parvaneh, Mia Ray, Ulf Rönnerstrand, Bo Stenholm, Emelie Strömberg
Länk: Backa teater


RECENSION/TEATER. Parzival på Backa teater är sofistikerad berättarteater för öppna sinnen. Lis Hellström Sveningson ser historien tona bort bland vackra bilder, skön musik och befriande dans.

Den som vill berätta den medeltida sagan om Parzival för dagens ungdomspublik skulle lätt kunna lockas till actiongrepp. Den unge pojken som ger sig ut i världen och förundrad drivs genom Solitudeskogens okända marker, upptas som riddare i Kung Arthurs gäng kring runda bordet och finner borgen med den heliga Graal ger gott om mytiskt material att sätta fartfylld sprätt på. Backa teater och där debuterande regissören Anders Paulin väljer den motsatta vägen. Parzival är ett stycke stillsam och sofistikerad berättarteater där det viktigaste är att vila i lyssnandet.

Poeten Lina Ekdahl har skrivit texten, fritt baserad på Wolfgang Eschenbachs tegelsten från 1200-talet. Det har blivit en rak berättelse med en fläkt av poesi, som det brukar när Ekdahl för pennan.

Skådespelarna bollar okonstlat och mjukt berättelsen mellan varandra, bär den tillsammans, medan de rör sig runt och över den vita kvadrat som är spelgolv. De ritar in några symboler, en stor cirkel och en triangel. Musikerna Stefan Abelsson, Bo Stenholm och Mats Nahlin bidrar i hög grad till överföringen av historien. The Marble fauns – vilket är lika med den konceptuella disco- och konstduon Isak Eldh och Magnus Haglund – har komponerat en sammanhållande klangväv som suggestivt och rytmiskt bär alltsammans. Ibland i fina förtätningar av stämsång.

Paulin bjuder in publiken på flera sätt. På väg till salongen får alla fylla en liten burk med vatten. De kommer till användning. Publiken får en rak fråga och skådespelarna sitter emellanåt bland oss och lånar av bänkgrannarna både koftor, halsdukar och hårspännen, som får följa med i spelet.

Den största magin står Sutoda för med ljussättningen i Graalsborgen där ensemblen sätter strålar i spel med hjälp av speglar. Parzival vill öppna flera sinnen. Paulins projekt är djärvt – och värt all uppmuntran. Han tilltror den unga publiken förmågan att lyssna till en komplicerad historia. Det kryllar av namn, möten och förvecklingar omöjliga att hålla ordning på, att begripa. Det är just vad Parzival vill visa, att teater inte handlar om att förstå.

Men vad blir upplevelsen? En stund av sköna klanger, spännande bilder som skapas mitt framför ögonen och till slut en befriande dans – där historien om Parzival helt tonar bort.

Lis Hellström Sveningson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare