Umeå internationella dockteaterfestival startade 1987 och har sedan dess återkommit vartannat år. Totems minne i Uppsala är en yngre kollega, men med ett äldre förflutet. För två år sedan såg den första minnesfestivalen till nedlagda dockteater Totems ära dagens ljus och i år är det dags för en andra upplaga.
Festivalen i Ådalen arrangeras för att fira att dockteaterensemblen Raja-teatern – numera bosatta i Sundsvall – fyller 20 år. Går det bra kan det bli en tradition men festivalproducent Gustaf Kull väntar med att ge besked till efter festivalen. Grupperna reser till Ådalen i Västernorrland från Ryssland, England, Finland, Tjeckien och Norge för att spela den 13-14 september.
Till minne av Totem
23-30 september är det dags för nästa dos internationell dockteater, denna gång i Uppsala. Totems minne arrangerade sin första festival 1999 – till minne av uppsalagruppen Totem, dess avlidne teaterdirektör och gruppens tidigare dockteaterfestivaler. Mest långväga är Teatro MUF från Mexico med Burbujas magicas (Magiska bubblor). Slovenska, estniska, spanska och danska gäster är också att vänta tillsammans med de svenska.
Tema för Umeåfestivalen den 10-15 november är skuggor och ljus. Traditionell kinesisk skuggteater med Tangshan Shadow Puppet Theatre och ond bråd död och passion när holländska The Stuffed Puppet Theatre gör Salomé, blandas med nationella och lokala grupper.
Är då höstens ansamling av internationella dockteaterfestivaler en trend eller en tillfällighet? Har intresset för dockteater ökat de senaste åren?
Karl-Erik Lindgren, ordförande för Dockteaterföreningen Unima – Sverige (Union Internationale de la Marionette) tror att antalet höstfestivaler kan vara en tillfällighet men anser att intresset för dockteater ökat genom åren.
För 20 år sedan fanns bara en scen för dockteater i Stockholm, Marionetteaterns, berättar han. Nu finns sju scener i huvudstaden och i Göteborg har två grupper sina egna scener.
Televinken och Lillstrumpa har visat vägen
Sedan 1998 finns också en svensk högskoleutbildning i dockteater på Dramatiska institutet, i höst redo att ta in sin andra treårskull. Högskoleutbildningarna i grannländerna Norge och Finland har fler år på nacken men är också de relativt färska.
Gustaf Kull, festivalproducent i Ådalen och Marianne Svennerstam, dito i Umeå menar att träget arbete för deras del gett utdelning på hemmaplan.
– I Umeå finns stor förståelse för dockteater, vi har jobbat mycket med det, säger Marianne Svennerstam.
Gustaf Kull ser Raja-teaterns arbete sätta sina spår i Västernorrland:
– Tonåringar rynkar inte på näsan åt dockteater här, de ser det som en teaterform bland andra, säger han.
Och kanske finns där en orsak till ökat dockteaterintresse. Tassande mockasinbarn i gympasalar har med egna ögon sett döda ting leva. Och hopkrupna i tv-soffan har parhästar som Anita och Televinken, Drutten och Gena, Lillstrumpa och Syster Yster visat dem vägen till en annan värld – en magisk värld att komma ihåg när man vuxit ur mockasinerna.