Dockhussåpa och hardcorehumorGrotesk jargong och bisarra anekdoter. Den kanadensiske ståupparen Jason Rouse invigde Raw Comedy-scenen på Brunkebergs torg på Stockholms kulturfestivals första dag.
Fördjupning [2008-08-13]

Dockhussåpa och hardcorehumor

FESTIVALNERSLAG. Tredje upplagan av Stockholms kulturfestival har dragit igång. Med kanadensiske Jason Rouses verbala obsceniteter och ett hembesök i Henrik Ibsens Ett dukkehjem. Nummers Cecilia Djurberg kippar efter luft av olika anledningar efter en intensiv första dag ute på festivalområdet.

Det ska vara intensivt på festivaler. Det sista man kan anklaga Stockholms kulturfestival för är att det är ett klent program. Men liksom tidigare år känns det just på scenkonstfronten som om rätt mycket i programmet är gammal skåpmat som man liksom bara fräst på för att servera i ny festivalförpackning.
   Och det är ju inga problem om man turistar i Stockholm och allt känns nytt och fräscht per automatik. Men för oss inhemska och teaterintresserade lämnar festivalen fortfarande detta tredje år en del kvar att önska. Personligen hade jag gärna sett att mer internationell luft blåst in över teaterscenerna, och gärna med en tydlig tanke bakom.


Valet av det norska gästspelet från Visjoner Teater, som spelar Henrik Ibsens Ett dukkehjem i en lägenhet på Söder, känns lite slumpartat men följer ändå festivalens linje med norska gästspel (förra året var det Jo Strømgrens Orkestern, förrförra var det en Gengångare i tangotakt).
   Men så värst mycket luft kommer tyvärr inte in i det lilla spelrummet, som å andra sidan därmed blir autentiskt klaustrofobiskt när Torvalds och Noras äktenskap kollapsar. Att nästan ha skådespelarna i knät och komma så nära att man kan höra minsta skoknarr och beundra pärlemorknapparna i Noras dräkt – som förövrigt är lika Ibsentidstrogen som lägenheten på Fjällgatan 34 – är nog inget man egentligen kan vänja sig vid i teatersammanhang. Som åskådare är det lätt att känna sig obekväm, lite som barnet i skilsmässofamiljen, när Torvalds skall får Nora att huka sig över fåtöljen.
   Resultatet är en riktig dockhussåpa i artonhundratalsstil. För såhär utan ansatser till modernisering, men ändå med den högst moderna närgångenheten till det privatas olyckor som huvudingrediens, blir det tydligt hur Ibsens relationsdrama är alla såpoperors anfader med sin snaskiga skandalvinkling på uppbrottet.


När jag tidigare på dagen ser den kanadensiske ståupparen Jason Rouse inviga Raw Comedy-scenen på Brunkebergs torg är jag riktigt glad att slippa ha den guldtandsbeprydde trettiofyraåringen i knät, eller vara inlåst i något slags rum överhuvud taget med honom.
   Visst förstår jag att hans groteska jargong och bisarra anekdoter är en del av akten, i alla fall tröstar jag mig med den tanken när jag asgarvar åt hans verbala obsceniteter. Han är äckligt nog helt i min smak och jag smygnjuter av att se flera stackars kulturtanter gapa av andtäppa när Rouse frågar publiken om de tar illa upp av att han säger ”fitta” hela tiden. Och fortsätter: ”Vänta bara tills jag kör upp näven i röven och sjunger I’m a little tea pot”. Ja, nu gör han lyckligtvis inte detta på riktigt, men hans texter kan onekligen sammanfattas genom detta tankemonster.
   Den svenske komikern Mårten Andersson, som är värd för Raw Comedy, introducerar Rouse med orden: ”Här får man skämta om allt”. Varpå Rouse sväljer hela handen och – illustrerat med gester och ljudeffekter – berättar om hur han sätter på sin egen mormor, skjuter hundvalpar för skojs skull, försöker lura med sig de yngsta tjejerna i publiken – och annat av den kalibern som befäster hans roll som byfåne.
   Han kommenterar själv hur märkligt det är att just han uppträder utomhus vid lunchtid. Och visst hade han platsat bättre i en mörk klubblokal senare på dygnet, men det är onekligen djärvt av kulturfestivalledningen att släppa lös en sådan här hardcoreakt överhuvudtaget i det i övrigt rätt snälla programutbudet. Och på självaste invigningsdagen dessutom.
  


Sedan kan ju Cirkus Cirkör försöka vara hur halsbrytande de vill nere på Sergels Torg.


_








TIPS __   


För_barn

Dans


Teater

Humor

Opera



Cirkus


Scenkonst  i urval under Stockholms kulturfestival 

Glassteater
på Stockholms stadsteater, varje dag kl 13

Hi Bye Hallo Goodbye
av och med Claire Parsons tors kl 13 och 15.30 Fre kl 13, 15 & 17, lör kl 16 & 18 Sergelgången

Ett Dukkehjem på Fjällgatan 34,
tis-lör kl 19

Raw Comedy, tis- lör kl 12.15 på Brunkebergs torg 

Fyrverkerier och smällkarameller
, smakprov ur Kungliga Operans repertoar. Lör kl 20, Gustav Adolfs Torg

Cirkus Cirkör skapar en ”cirkussåpa” i följetongsform tis-lör på Sergels Torg


Se Kulturfestivalens hemsida: www.kulturfestivalen.stockholm.se för fler programpunkter och uppdaterad information

Cecilia Djurberg

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare