Dödsdans utan svängDag Norgårds Edgar och Catharina Larssons Alice blir gulliga i sin elakartade hjälplöshet i en konventionellt historiserande dödsdans på Malmö stadsteater Foto: Peter Westrup
Recensioner [2008-04-11]

Dödsdans utan sväng

Dödsdansen av August Strindberg
Scen: Malmö stadsteater, Intiman
Ort: Skåne
Regi: Pontus Plænge
Scenografi: Maja Ravn
Medverkande: Dag Norgård, Chatarina Larsson, Lars-Göran Ragnarsson och Annika Lundgren
Länk: Malmö stadsteater


recension/teater. En tålamodsprövande tre timmar lång dödsdans som inte stryker en enda bisats. Björn Gunnarsson har sett en av de mest konventionella uppsättningarna av Strindbergs äktenskapshelvete – och ändå för en gångs skull känt ömhet för Edgar och Alice.

Allt är på plats: telegrafen, pianot, den slitna mattan. Dags för Edgar och Alice att än en gång göra entré på sin tragiska äktenskapliga dansscen. Denna gång i skepnad av Dag Norgård och Chatarina Larsson.


Men Malmö stadsteaters Dödsdansen är en av de mest konventionellt historiserande uppsättningar jag sett, med tidstypisk rekvisita och en texttrohet som inte stryker en enda bisats. Det är som om regissör Pontus Plænge drabbats av frossa under August Strindbergs stränga blick.
   Det blir en tålamodsprövande och märkligt entonig tretimmarsföreställning, som inte gör någon egen tolkning av verket. Förutom då möjligen ljussättningen, som förstärkt av kontrasterande dunkel och suggestiva rökeffekter håller paret fängslade i en symbolstark fågelbur av ljusstrålar. Men att föreställningen är visuellt stämningsmättad gör den inte mer levande i spelet.


Dag Norgård har haft den otacksamma uppgiften att hoppa in med kort varsel efter Kenneth Milldoffs hastiga insjuknande. Bristen på scenvana yttrar sig tyvärr som ett rätt krampaktigt utspel: kaptenens katatoni blir så att säga dubblerad, men inte på ett sätt som tillför något nytt till gestalten. Chatarina Larsson gör en ovanligt snipig och bitchig Alice, men även här saknas det variationsdjup.


Det gnälliga tonläget gör rollerna barnsliga, vilket kanske är en poäng även om det stundtals snuddar vid det parodiska. Men kanske blir det också, just på grund av den osäkra valhänthet som lyser genom rolltolkningarna och regin, möjligt att för en gångs skull känna ömhet för både Edgar och Alice. De blir liksom gulliga i all sin elakartade hjälplöshet.

Björn Gunnarsson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (1 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

1