Forcerad FosseJulia Högberg och Matthias Thorbjörnsson i Jon Fosses Dödsvariationer, som haft Sverigepremiär på Bastionen i Malmö.
Recensioner [2010-02-15]

Forcerad Fosse

Dödsvariationer av Jon Fosse
Scen: Teater Insite/Bastionen
Ort: Skåne
Regi: Ragna Weisteen
Scenografi: Helga Bumsch
Medverkande: Birte Heribertson, Bertram Heribertson, Cecilia Hjalmarsson, Julia Högberg, Anders Svensson
Översättning: Marie Lundqvist
Länk: Teater Insite


RECENSION/DANSTEATER. Alla parametrar finns med, men ändå blir det för mycket kropp. Det tycker Björn Gunnarsson som såg Sverigepremiären av Jon Fosses Dödsvariationer som dansteater på Bastionen i Malmö.

Eftersom tematik och verkningsmedel är reducerade i sig, är det ganska lätt att sammanfatta Jon Fosses dramatik. Mannen, kvinnan och barnet. Fjorden, berget och huset.
   Och så döden, den oundvikliga förlusten. Där är de givna parametrarna, kring vilka spelen vrider sig.


Alltsammans finns med när Teater Insite i Malmö begår Sverigepremiär på Dödsvariationer från 2001. Fjorden är havsbrus i högtalarna, berget är sittplatser åt publiken, ”huset” är olika, motställda spelplatser för mannen och kvinnan. De sistnämnda representeras i olika åldrar, som nygifta, och som gamla. Deras älskade dotter har tagit livet av sig, och som alltid hos Fosse är det de efterlevandes obesvarade fråga som utgör navet: varför gjorde hon det? I omtag efter omtag upprepar paret sina anklagelser och sin ensamma smärta.


Dödsvariationer är en pjäs om otrohet, förlust, skilsmässa och sorg, men för den skull är den inte psykologiskt realistisk. Ragna Weisteen väljer att göra den nedtonade fosseismen expressiv, vilket inte alltid ger helt lyckade resultat. Skådespelarna betonar känslomässigt, och uttrycker sig dessutom med koreograferade rörelser.
   Mot slutet blir det hela väldigt upptrissat, och med typiska Rudolf Laban-rörelser som att skådespelarna kastar sig i famnen på varandra.


Det är inte dålig teater, men det nervösa draget känns rätt fjärran från Fosses stillsamma, långsamt roterande textpoesi. Tekniken är snygg, med glidramp och starka ljus- och ljudeffekter. Men man skulle vilja lyssna mer på rösterna, inte se så mycket kroppsuttryck. Det är som om ensemblen skyndar mot dödspunkten i en ständigt fortgående stegring, fastän all förlust i Fosses värld redan har inträffat. Det är tystnaden efter vågorna man bör rikta hörseln mot, inte bruset.

Björn Gunnarsson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (8 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

4