Förförare från förrCarl Johan "Loa" Falkman som ärkeförföraren Don Juan i Johanna Garpes uppsättning av Mozarts Don Giovanni på Drottningholms slottsteater. Foto: Bo Ljungblom
Recensioner [2010-08-01]

Förförare från förr

Don Giovanni av W A Mozart, libretto Lorenzo da Ponte
Scen: Drottningholms slottsteater
Ort: Stockholm
Regi: Johanna Garpe
Ljus: Thorsten Dahn
Kostym: Karin Erskine
Medverkande: Carl Johan Loa Falkman, Håvard Stensvold, Marika Schönberg, Magnus Staveland, Miriam Treichl, Lars Arvidson, Susanna Stern, Håvard Stensvold
Dirigent: Mark Tatlow
Länk: Drottningholms slottsteater


RECENSION/OPERA. Johanna Garpes iscensättning av W A Mozarts Don Giovanni på Drottningholms slottsteater är en djupanalys med blottade lager. Ingen vanlig museiteater i teatermuseet, tycker Nummers Cecilia Djurberg, trots att 1700-talseffekter och kostymer lockar till tidsresor.

Det är alltid en upplevelse att besöka Drottningholmsteatern. Teaterrummet, inklusive salongens numera falska stearinljusbelysning, spelar alltid en viktig roll och den publik som kommit dit för att uppleva det berömda, välbevarade teatermaskineriet blir inte besviken. Vågmaskinen snurrar under Miriam Treichls purpurklädda entré som Donna Elvira, molncharen blir förförarfarkost när Loa Falkmans Don Giovanni lägger in en stöt på den unga Zerlina (Susanna Stern) och den obotlige kvinnojägaren förpassas slutligen – och naturligtvis – dit han ska via tiljornas fallucka.


Men inte bara teaterdamm och perukpuder yr mellan perspektivscenerna i denna dramatiskt starka iscensättning. Barockinstrumentens träklanger spetsas därtill av ett mineraliskt, vokalt stjärnstoff från framförallt Marika Schönberg i rollen som Donna Anna. Denna gnistrande klarhet genomsyrar även spelet, som tar hennes våldtäktshistoria på fullaste allvar så att budskapet tränger igenom all teatralitet med ett slags upplyst realism.
   På Drottningholm betonas att Don Giovannis sort hör till en svunnen tid och han görs tacksamt till en karikerad gubbsjuk adelsgubbstrutt på dekis av Loa Falkman.


Johanna Garpes tolkning hamnar på det viset lika nära Mozart som vår samtid och blir både underhållande och smart. Dagens publik har en medveten blick som trots ärkeförförarens självsäkerhet och de vackra kompositionerna knappast kan förbise att ett våldtäkt är en våldtäkt och ett mord är ett mord, men att klass och kön fortfarande kan vara avgörande faktorer i dylika tvister. 
   Men även om detta alltså inte är en sån där Don Giovanniuppsättning där man sitter och smyghoppas att huvudpersonen ska klara sig, att han väl ändå ska be om ursäkt och slippa undan helvetesstraffet, låter man sig likafullt förföras av teaterkonstens makt när Falkman släpper lös denna vinpimplande sexmissbrukare med sina briljanta, clownmässiga ursäkter och med fullfjädrad Commedia dell’Arte-support från Lars Arvidsons sång- och spelstarka – men visuellt krumryggade – Leporello.

Cecilia Djurberg

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (24 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

1