Donnor som dominerarDe glittriga dräkterna och de svajigt höga platåskorna balanserar de bitvis inte helt rumsrena monologerna åt det glamorösa hållet när BES dominerar på Hamburger Börs.
Recensioner [2009-04-28]

Donnor som dominerar

Prima donnor av Gunilla Backman, Sussie Eriksson, Charlott Strandberg
Scen: Hamburger Börs
Ort: Stockholm
Regi: Hans Marklund
Kostym: Magnus Flobecker
Medverkande: Charlott Strandberg, Sussie Eriksson, Gunilla Backman
Dialogtexter: Hans Marklund, ensemblen, Anders Lundin, Katrin Sundberg
Länk: Hamburger Börs


RECENSION/SHOW. Det sprakar om de tre fantastiska komediennerna, musikalartisterna och primadonnorna Sussie Eriksson, Charlott Strandberg och Gunilla Backman. Kajsa Lindh bländas av Prima donnor på Hamburger Börs i Stockholm.

Tre av Sveriges mesta och populäraste kvinnliga komedienner och musikalartister har gett en oblyg regissör och koreograf (Hans Marklund) fria händer. Resultatet är en show som sprakar, sprudlar och sticker ut på ett alldeles underbart sätt.
   I Prima donnor visar nämligen Gunilla Backman, Sussie Eriksson och Charlott Strandberg var humorskåpet ska stå och hur man lyckas med ett perfekt potpurri av sång, tal och skådespeleri.


Det svänger fort, från rock till soul, och så vidare till operett. Det är kaxigt, säkert och übersynkat – men så har ju de tre primadonnorna haft tillfälle att bli samspelta i långköraren Mamma Mia! där alla tre medverkade. Det syns så tydligt att de inte bara känner varandra väl utan också trivs bra tillsammans.


Manuset är oerhört träffsäkert och många skruvar igenkännande på sig när det pratas om kk och virus orsakat av nätdejting. Gunilla Backman träder fram som stalker i en oerhört bitter och komisk version av The winner takes it all (”När Meryl tog min roll”). Charlott Strandberg är härligt märklig i en sketch om kamratskap och en om att döma hunden efter håren.
   Och Sussie Eriksson – vilken charmör, vilken underhållare. Jag baxnar när hon blir på fyllan bara av att sjunga dryckesvisor och hennes kroppsspråk och miner är helt obetalbara i Stockholmsflickorna, där hon och Strandberg lekande lätt gör parodi på Idlaflickornas bollnummer.


De glittriga dräkterna, de gigantiska perukerna och de svajigt höga platåskorna balanserar de bitvis inte helt rumsrena monologerna och bidrar till en glamorös stämning. I magiskt läckra Everything visar donnorna med tydlighet att man kan vara både komisk och seriöst skicklig på en och samma gång.
   Sången lämnar knappast någon besviken. Det är en fantastisk harmoni där BES (Backman, Eriksson och Strandberg) kompletterar varandra totalt. Enda gången det blir en smula surt är i showens sista paradnummer Mamma Mia!, och extranumrets säkra kort Dancing queen känns slentrianmässigt och föga överraskande.
   Men på det hela taget är detta girlpower när det är som BES(T).

Kajsa Lindh

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare