Dorte Olesens Orena tankarDorte Olesens nya verk heter Orena tankar och arbetas just nu fram i residens på Norrlandsoperan i Umeå.
Fördjupning [2010-03-30]

Dorte Olesens Orena tankar

INTERVJU. I oktober har Dorte Olesen premiär på Orena tankar, ett verk som arbetas fram i residens på Norrlandsoperan i Umeå inom Dansnät Sverige. Nu börjar arbetet.
   Nummers Malin Palmqvist ringde upp henne för att höra vad som är på gång.

Kungspudlar, vedhuggande kvinnor, högstadieelever. I koreografen Dorte Olesens verk välkomnas dem alla.

Du jobbar i residens i Umeå med premiär i höst, vad planerar du att göra där?
   – Jag tänker göra en föreställning som heter Orena tankar med fem dansare. Jag kommer att arbeta fram den med dansarna och titta på tankar som anses annorlunda och lite normbrytande. Det är ett samtal som pågår mellan mig och dansarna som handlar om orena tankar. Vad innehåller de för fysikalitet? Är det intressant att över huvud taget göra en föreställning om det? Är det viktigt och varför är det så förbjudet? Det handlar om illusioner. Om vad vi ser och hur vi tolkar.


Du jobbar ofta med personer som inte är skolade dansare, hur ser det ut här?
  
– Alla är dansare i det här projektet men de kommer från olika håll. En av dem är John Moström som är dansare men också arkitekt. Linda Adami har arbetat med Jan Fabre, hon är dansare men väldigt teatral. Emelie Garmén är med, hon var också med i Made in Sweden. Sedan har jag några förfrågningar ute.


Vad är det som lockar i att jobba med personer som inte är skolade?
  
– Varje disciplin har sina fördelar och nackdelar. Dansare är väldigt disciplinerade i sitt sätt att hantera kroppen. De lär sig vad som är fel och vad som är rätt, hur man rör sig fint. Jag är väldigt intresserad av hur den vanliga människan rör sig, den som inte har några referenser till dans. Jag är intresserad av att dra in den vanliga människan i en dansfunktion. I Made in Sweden arbetade jag med ungdomar som inte har några referenser till kropp och rörelse. Det finns alltid någon del i mina föreställningar som är sådan, även i föreställningen i Umeå. Det är alltid bra med den friktionen. Jag arbetar mig in i projektet, jag letar efter den friktionen i mina bilder.


Hur uppstår dina idéer?
  – Idéerna kommer först när jag hittat en grund, något att stå på. I Pudel hade jag ett annat grepp där jag började med formen. Där gick jag åt andra hållet. Nu börjar jag med materialet och ser hur det påverkar formen. Det beror helt på projektet vad jag går igång på först. Jag är väldigt intresserad av att jobba med andra grupper, det bidrar till en fördjupning och en friktion mellan professionella dansare och skolade dansare. Det är i mellanrummet där som det blir intressant för publiken.



Vad gör du annars just nu?
– Jag arbetar med Made in Sweden i Danmark med en ny grupp av ungdomar. jag jobbar med en typ av modell för hur man kan göra produktioner med ungdomar. Det känns väldigt spännande att jobba med ett material som tar sitt ursprung i något helt annat. Att hitta en modell för ett projekt med helt nya ungdomar. Ska man ha audition på internet eller hur löser man det? Vi kommer alltså att göra en Made in Denmark som har premiär hösten 2011.


Länk
Dorte Olesens webbsida 

Malin Palmqvist

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare