Nyheter [2010-11-03]

Dramaten bäst på sociala medier

nätet. Att jobba med kultur är att vilja kommunicera, men inte lika många inom branschen är benägna att inleda eller fortsätta dialogen med sin publik på nätet, trots att det är gratis marknadsföring.  Det visar en undersökning som Svenska Dagbladet har gjort.

Inom kategorin teater är Dramaten bäst på att använda sociala medier i sin marknadsföring medan Dansens hus och Jämtlands musik och teater ligger sämst till. Det menar Svenska Dagbladet som har undersökt hur 100 kulturinstitutioner använder sig av det som med ett samlingsnamn kallas sociala medier, i det här faller Facebook, Youtube, Twitter, blogg, chatt/forum och Flickr eller annan fotosajt.

Inom kategorin teatrar har man innefattat statliga, regionala och kommunala teatrar samt fria grupper i Stockholm med årligt statligt stöd och här ligger alltså Dramaten bäst till, men har ändå inte full pott enligt undersökningens rankningssystem.

Bäst är kulturinstitutionerna överlag på att använda sig av Facebook, här finns 88 av 100 verksamheter representerade, medan bara 27 av 100 använder sig av mikrobloggen Twitter.

Här kan du läsa hela undersökningen

Teatertidningen Nummer på nätet
Facebook
Twitter
Youtube
Vårt diskussionsforum

Nummer.se

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare