Recensioner [2004-10-12]

Dramaten: Köpmannen i Venedig

RECENSION. Shakespeares Köpmannen i Venedig är en komedi om pengarnas makt, men brukar anses vara ospelbar eftersom den stereotypa bilden av juden Shylock framstår som antisemitisk.    På Dramatens stora scen lyckas Mats Ek suga ut nyanserna och åstadkommer stor konst av bardens problempjäs.

Malin Eks tolkning av ockraren och juden Shylock ger knappast den stereotypa nidbild som pjäsen brukar anklagas för, utan istället utlopp för flera av världshistoriens olösta konflikter, den mellan olika religioner, mellan pengar och liv, mellan heder och samvete.
   Liksom i sitt senaste besök på Dramaten, med Racines Andromaque, filtrerar Mats Ek en klassisk text genom en koreografisk tanke och hans signum är omisskännligt. Ibland dominerar dansen, ibland texten och här vänds och vrids på könsroller, värderingar, sinnelag och fördomar. Summa summarum finner man precis allt man söker hos en teaterföreställning, och detta till tonerna av Niko Röhlkes grymma in-under-huden-kompositioner. Pjäsens budskap om att allt här i världen kan köpas för pengar genomsyrar uppsättningen, till och med ridån som designats som en EAN-priskod och programbladet som layoutats likt en känd finanstidning. Jag både tror och hoppas att Köpmannen i Venedig kommer att spelas länge på Dramaten så att många, många får tillfälle att se den.

Cecilia Djurberg

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare