Malin Eks tolkning av ockraren och juden Shylock ger knappast den stereotypa nidbild som pjäsen brukar anklagas för, utan istället utlopp för flera av världshistoriens olösta konflikter, den mellan olika religioner, mellan pengar och liv, mellan heder och samvete.
Liksom i sitt senaste besök på Dramaten, med Racines Andromaque, filtrerar Mats Ek en klassisk text genom en koreografisk tanke och hans signum är omisskännligt. Ibland dominerar dansen, ibland texten och här vänds och vrids på könsroller, värderingar, sinnelag och fördomar. Summa summarum finner man precis allt man söker hos en teaterföreställning, och detta till tonerna av Niko Röhlkes grymma in-under-huden-kompositioner. Pjäsens budskap om att allt här i världen kan köpas för pengar genomsyrar uppsättningen, till och med ridån som designats som en EAN-priskod och programbladet som layoutats likt en känd finanstidning. Jag både tror och hoppas att Köpmannen i Venedig kommer att spelas länge på Dramaten så att många, många får tillfälle att se den.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Senaste nytt
-
2015-07-31Information om Nummer och Länsteatrarna i Sverige
Den 1 maj blev Länsteatrarna i Sverige ägare av...
Läs mer
-
2015-02-10Nummer och framtiden
NYHETER. Framtiden är oviss för Nummer.se. Den trevliga...
Läs mer
-
2014-12-30Årets bästa – redaktionens val 2014
REDAKTIONENS BÄSTA 2014. Varje år utser Nummers redaktion...
Läs mer
-
2014-12-18Samiska teatern saknar stöd
KIRUNA. Giron Sámi Teáhter står för närvarande utan stöd...
Läs mer
-
2014-12-17Sissela Kyle till Parkteatern
STOCKHOLM. Skådespelaren och regissören Sissela Kyle blir ny...
Läs mer
-
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...