Den lekfulla och samtidigt melankoliska dialogen mellan Maria Bonnevie och Rebecka Hemse (pjäsens Mathida och Clara) bygger lika mycket på koreograferad rörelse och utnyttjande av scenrummet som på en sinnrik, distanserad hållning till 1800-talsversen. Det är inte så mycket Dunérs och dramaturgen Magnus Florins modernisering som sätter orden i relief mot fondväggen, utan ett tonfall eller en markerad tonlöshet hos skådespelarna. De romantiska svulstigheterna reciteras kallt som formler; den verkliga passionen lever i bisatserna, sånglekarna och de tablåer som de två flickornas framfart bromsas upp i.
När incesthistorien väl rullar igång – unga Mathilda tvingas bli sin fars brud för att sona moderns otrohet – kopplas The Royal Dramaten Method på, skådespeleriet tar över från poesin och Karl Dunérs geniala grepp om scenen förvandlas till regigrepp och scenerier.
Men o så skönt det är, Riddartornet, före syndafallet.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Senaste nytt
-
2015-07-31Information om Nummer och Länsteatrarna i Sverige
Den 1 maj blev Länsteatrarna i Sverige ägare av...
Läs mer
-
2015-02-10Nummer och framtiden
NYHETER. Framtiden är oviss för Nummer.se. Den trevliga...
Läs mer
-
2014-12-30Årets bästa – redaktionens val 2014
REDAKTIONENS BÄSTA 2014. Varje år utser Nummers redaktion...
Läs mer
-
2014-12-18Samiska teatern saknar stöd
KIRUNA. Giron Sámi Teáhter står för närvarande utan stöd...
Läs mer
-
2014-12-17Sissela Kyle till Parkteatern
STOCKHOLM. Skådespelaren och regissören Sissela Kyle blir ny...
Läs mer
-
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...