Recensioner [2004-04-26]

Dramaten: Riddartornet

TIPSET. Första halvtimmen av Karl Dunérs Stagnelius-uppsättning är ett stycke stiliserad svensk talteater som borde gå till historien för sin bildrika skönhet.    Kristjan Saag tipsar om en föreställning där passionerna lever i bisatserna.

Den lekfulla och samtidigt melankoliska dialogen mellan Maria Bonnevie och Rebecka Hemse (pjäsens Mathida och Clara) bygger lika mycket på koreograferad rörelse och utnyttjande av scenrummet som på en sinnrik, distanserad hållning till 1800-talsversen. Det är inte så mycket Dunérs och dramaturgen Magnus Florins modernisering som sätter orden i relief mot fondväggen, utan ett tonfall eller en markerad tonlöshet hos skådespelarna. De romantiska svulstigheterna reciteras kallt som formler; den verkliga passionen lever i bisatserna, sånglekarna och de tablåer som de två flickornas framfart bromsas upp i.
   När incesthistorien väl rullar igång – unga Mathilda tvingas bli sin fars brud för att sona moderns otrohet – kopplas The Royal Dramaten Method på, skådespeleriet tar över från poesin och Karl Dunérs geniala grepp om scenen förvandlas till regigrepp och scenerier.
   Men o så skönt det är, Riddartornet, före syndafallet.

Kristjan Saag

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare