Fördjupning [2000-11-29]

Dramatikfestival på Schaubühne

När den internationellt välkända teatern Schaubühne på Lehniner Platz i Berlin, med Thomas Ostermeier i spetsen, tar initiativet till en festival för nyskriven dramatik så är det inte så konstigt om man har höga förväntningar, tyckte Nummers Jacob Hirdwall och åkte dit.

Enligt dramaturgen Maja Zade är ambitionen med dramatikfestivalen på Schaubühne 9-12 november att ”presentera nya, okända dramatiker för en internationell publik”.
   Men ”Festival Neuer Internationaler Dramatik” tar inga chanser: de dramatiker man väljer att presentera är inte så nya, de flesta har redan fått sitt erkännande – både på hemmaplan såväl som i övriga Europa. Det är förstås bra att Schaubühne – som ett led i sin satsning på nyskriven dramatik – beställer en ny pjäs av stjärnskottet Biljana Srbljanovic som bland annat skrivit Belgrad-trilogin och den på Galeasen i Stockholm nyligen uppförda pjäsen Familjehistorier.
   Pjäsen – som har arbetsnamnet Supermarket – utgjorde festivalens öppningsprogram och gavs som en repeterad läsning. Regin stod Thomas Ostermeier själv för.
   I festivalen ingick även två ryska gästspel, dels Goebels´ Tisch av Farid Nagim och dels Wie ich einen Hund gegessen habe av och med den före detta ryska matrosen Jewgeni Grischkowez.

Socialt och politiskt engagemang
Schaubühne grundades i början av 60-talet och repertoaren präglades av ett socialt och politiskt engagemang. Under 70-talet satte regissörer som Peter Stein, Klaus Michael Grüber, Luc Bondy och Robert Wilson sin prägel på teatern. 1981 flyttade teatern in i nya lokaler – en gammal biograf – på Lehniner Platz.
   I januari i år tog regissören Thomas Ostermeier, dramaturgen Jens Hilje och koreografen Sasha Waltz över teaterns konstnärliga ledarskap. Man har även knutit dramatikern Marius von Mayenburg till teatern som ”husdramatiker”.
   Repertoaren består av en blandning av dans, modern dramatik och gästspel.

En organisation för ny europeisk dramatik
Schaubühne ingår som en av fyra teatrar i New European Writing Network – N.E.W. Theatre Network – en organisation som har som mål att ta fram ny europeisk dramatik och sprida den över hela världen.
   Övriga deltagare i N.E.W. är Royal Court Theatre i London, Teatro della Limonaia i Florens och Théâtre National de la Colline i Paris. Inom ramen för det här nätverket turas man om att arrangera festivaler.
   Förra året var Royal Court Theatre värd åt festivalen ”New German Playwrights” och nästa år arrangerar Teatro della Limonaia ”Intercity Berlin”.

Repeterade läsningar
Men i år var det Schaubühnes tur att sätta samman en festival som alltså fick heta ”Festival Neuer Internationaler Dramatik”.
  Som en del av den här festivalen ingick en serie repeterade läsningar, bl.a. av Boy gets Girl av Rebecca Gilman i regi av den svenska regissören Jenny Nörbeck. Festivalen presenterade även verk av dramatiker som Olivier Cadiot, Jessica Goldberg, Caryl Churchill och Enda Walsh.

Fosses Namnet
Dessutom kunde berlinarna se Jon Fosses pjäs Namnet – också den i regi av Thomas Ostermeier. Festivalens näst-sista dag avslutades med ett samtal med Jon Fosse som fanns på plats.
    Efter föreställningen följde en högläsning av en bit ur Jons senaste roman Melancholia I – som handlar om den norske målaren Lars Hertervigs liv.
    Men Schaubühne har mycket mer än en festival för nyskriven dramatik på höstrepertoaren: S av koreografen Sasha Waltz visade sig vara en både fantasieggande och nyskapande dansföreställning med spår av både Pina Bausch och DV8. Man presenterar även Herr Kolpert av David Gieselmann, Parasiten av Marius von Mayenburg och Peace av Falk Richter.
   Men det finns förstås plats för mer än tysk dramatik på Schaubühne. Man spelar även flera stycken av brittiska dramatiker, till exempel Misterman av Enda Walsh, Crave av Sarah Kane och Shopping & Fucking av Mark Ravenhill inleder repertoaren 2001.

Jacob Hirdwall

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare