Har ni tänkt på vilken dramatisk månad december är? Några snabba jämförelser med en pjäs vittnar om att teatern och livet inte skiljer sig mycket åt.
Första advent – upptrappningen mot julen börjar och den typiska rekvisitan presenteras för publiken. I skyltfönster, i reklamblad och massmedier pratas det redan om årets julklapp och det tipsas om allt från anrika glöggrecept till energisnåla julgransbelysningar.
När vi kommer in en bit i december ökar tempot stadigt och dramatiska konflikter uppstår ideligen när vi tvingas balansera mellan allt arbete som måste vara klart före ledigheten, julpysslandet, julklappsköpandet och den tragiska plånboken.
Emellanåt läggs lugnare pauseringar in – till exempel när vi plötsligt unnar oss ett tretimmars julbord mitt i kaoset. Frosseriet går sedan lätt överstyr och man kan dra slutsatsen att det var inte så trevligt som man hade hoppats.
Ju närmre den 24 man kommer, ökar dramatiken. Motstridiga viljor som stretar åt varsitt håll, bygger upp hotbilder och ställer ultimatum: Vilken gran är finast? Min släkt eller din på julafton? Äter vegetarianer inte ens julskinka? Vem ska vara tomte? Är det rättvist i julklappssäcken? Nu ska allt bli så bra och så roligt!
Julafton. Den dramatiska vändpunkten behöver inte som hos Racine komma exakt mitt i pjäsen, utan det är den 24 allt ska avslöjas, pappret slitas av och varenda unge vara glad. Den rödklädda huvudpersonen talar förstås i bunden versform och glädje slår lätt över i besvikelse. En leksak som inte fungerar, en skinka som blev torr, en gäst som inte kom, och ingen förbaskad snö.
En eller två lugna dar följer och så sista spänningens ögonblick: Mellandagsrea, byta, skynda, fynda och ladda för den stora finalen till nyår. Orkar man stå på benen vid applådtack? Det är frågan.
Ett Nummer åt barnen
En och annan av de lediga dagarna rekommenderar redaktionen förstås att man ägnar åt scenkonst och Nummerläsning.
Några som tycks uppskatta all denna juldramatik är förstås barnen och vad passar bättre i en månad som denna än ett nummer på temat barn- och familjeföreställningar?
Vad sägs om:
Ett reportage om Malmö musikteaters och Det Kongelige Teaters samarbete för att skapa opera för en ung publik
Länk till artikeln
Ett besök i Kungliga Operans replokal där man repeterar inför nypremiären av Nötknäpparen
Länk till artikeln
Ett reportage om Lule stassteater som repeterar sin levande Julkalender
Länk till artikeln
En intervju med högaktuelle Björn Kjellman
Länk till artikeln
En rapport från dramatikfestivalen på Schaubühne i Berlin
Länk till artikeln
En granskning av salongskomforten i Gävle
Länk till artikeln
En presentation av butohdansaren SU-EN
Länk till artikeln
Den spännande fortsättningen på Varanteaterns turnédagbok, bokrecensioner, nyhetsnotiser
… och mycket mer
Varsågoda!