Dramatiskt drottningmöteBirgitta Stenberg har skrivit romaner, barnböcker, diktsamlingar, film-, radio- och tv-manus, men knappt något för teaterscenen förut. Trots påtryckningar från Ingmar Bergman. Men nu är det dags.
Fördjupning [2009-06-23]

Dramatiskt drottningmöte

INTERVJU. Tjörns Sommarteater överger Strindberg för Stenberg. I år skildrar de en historisk makthavare – av fel kön. Nummer ringde upp scendramadebuterande författardrottningen Birgitta Stenberg för att höra om hennes möte med drottningen av Bohuslän.

Efter tre August Strindberg-uppsättningar var Tjörns Sommarteater istället redo för en helt nyskriven pjäs om 1600-talspotentaten Margareta Huitfeldt. Hon har kallats en av tidernas grymmaste kvinnor, trots att hon verkade för rättvisa skatter och donerade sin förmögenhet till fattiga barn i Bohuslän. Hur går det ihop?
   Det har författaren Birgitta Stenberg funderat en hel del på. Och i början av juli är det följaktligen premiär för hennes första teaterpjäs, Huitfeldt – drottning av Bohuslän, ett beställningsverk för Tjörns Sommarteater.


Hur fick du idén att skriva en pjäs om Margareta Huitfeldt?
   – Jag hade gått och tänkt mycket på henne, faktiskt. Så det föll sig glatt naturligt att tacka ja när Tjörns Sommarteater frågade.


En av tidernas grymmaste kvinnor sägs det – var det så, tror du?
   – Jag tror att det var mest dåliga rykten. Man måste komma ihåg att Margareta Huitfeldt levde i en grym tid. Slavtransporter gick från Europa till Amerika utan att någon tyckte att det var särskilt konstigt. Man hade ett annat sätt att behandla människor. Margareta Huitfeldt var inget undantag.


Men varför har just hon fått en så negativ historisk beskrivning, i så fall?
   – För att hon var kvinna, så klart. Och för att hon hade makt. Hon höll på att råka riktigt illa ut. Man försökte få henne klassad som häxa, men hon klarade sig tack vare att hon hade så stor makt.


Du har skrivit dramatik för radio och tv, så du är egentligen inte ny som dramatiker.
   – Nej, jag är såpapionjär! Jag var en av manusförfattarna till tv-serien Lösa förbindelser.
 
Var det du som hittade på att Ulf Brunnberg skulle bli instängd i en bastu?
    – Ja, jag tror det!


Men Huitfeldt är väl ditt första manus för teaterscenen?
   – Ja, förutom skolteater och en nyårsrevy för VPK! Det kan ha att göra med att jag så mycket hellre har gjort filmer.
 
Du har alltså undvikit teater?
   – Ja. Ingmar Bergman som lärde mig hur man skriver ett scenario ville ha mig att skriva för scenen. Hade jag vetat att han skulle bli chef för Dramaten hade jag följt den uppmaningen. Men det gjorde jag inte, och en massa annat jobb kom emellan.


Vad är speciellt med att skriva för scenen?
   – I filmer kan man förflytta sig i tid och rum helt fritt. Scengolvet är klart begränsat. Man klämmer ju in allt i ett rum, vilket inte är lätt men oerhört roligt. Det är lite som att skriva lätt läsning, man måste vara strikt och följa klara regler.


Har du tittat på repetitionerna?
   – Ja, en del. Det är fascinerande att se ensemblen lägga till så mycket själ i det jag har skrivit, via kroppsspråk och tonfall. Men jag tycker inte att jag ska se för mycket. Skådespelarna måste få vara ifred och ha fria händer.
 
Vad har du för planer härnäst – mer dramatik kanske?
   – Det blir det säkert. Men just nu håller jag på med ett tills vidare hemligt filmprojekt!


 


FAKTA
Huitfeldt – drottning av Bohuslän spelas av Tjörns Sommarteater den 4–31 juli på Tyfta Östergård, Tjörn

Liv Landell Major

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare