Caroline Gentele, Gabriella Lambert-Olson och Jacqueline Miura berättar i operans form om hur det är att vara kvinna, mamma och operadiva på Södra teatern. Foto: Monica Rosengård
Fördjupning [2012-09-19]

Drivande divor

Divine Operatrio
Divine består av de tre sopranerna Caroline Gentele, Gabriella Lambert-Olson och Jacqueline Miura. Trion har framträtt i bland annat Allsång på Skansen, TV-programmet Go´kväll, på Dalhalla, Polarpriset, Stockholm Pride, Operan i Oslo, i Berwaldhallen och på Childhoodgalan i New York.
Flertalet cd-skivor har också getts ut. Föreställningen A Divine Taste of Opera ges på Södra teatern den 20 september.
Länk: Divine, Södra teatern

STOCKHOLM. Operatrion Divine har efter en lång vårturné i Riksteaterns regi landat med sin humor- och satirbetonade operaföreställning i Stockholm. Ett framträdande ges på Södra teatern. Inträffar sig den rätta responsen är de tre sångerskorna inte sena att planera in fler föreställningar.

Operatrion Divine bildades 2007. Responsen från media var till en början inte sen med att kritiskt ifrågasätta hur tre kvinnor skulle kunna samarbeta. Konkurrensfaktorn måste väl ändå vara stor kvinnor emellan, som önskar att samarbeta i ett gemensamt projekt.

Motsatsen har bevisats. Efter en första skivinspelning fick trion 2009 chansen till att sätta upp en entimmesföreställning på restaurangen Pontus by the sea i Stockholm. Grundidén var att utgå från sig själva. Den normbaserade bilden av kvinnan som mor, maka och operadiva blev till ett självklart koncept när de regisserade själva;  att med inblandning av humor och värme även få driva med den moderna kvinnan.

När sedan Riksteatern fick upp ögonen för trion förlängdes showen till en nära tre timmar lång föreställning och en riksomfattande vårturné 2012 med trettiofem inbokade föreställningar.

Hallå Caroline Gentele! Det blir endast en föreställning här i Stockholm. Hur kommer det sig?
– Vi hade inte spelat i Stockholm tidigare och kände oss lite osäkra på hur den skulle tas emot. Under turnén fick vi mycket positiva mottaganden. Folk kom ofta fram till oss med beröm och det berörde oss. Extra roligt kändes det att ungdomar hörde av sig med varma kommentarer. Så vi kände att det här behövs. Opera behövs. Och vårt koncept med denna uppsättning är ju att med komik kunna lätta upp en annars ansedd svårbegriplig del av scenkonsten. Folk är lite rädda för opera. Det vill vi lätta upp med mycket musik och humor. Men vi gör det på fullaste allvar! Går denna föreställning bra på Södra teatern så ligger vi redo att planera in flera föreställningar.

Under våren pågick en stor debatt om kvinnosynen på operascenerna, hur kvinnan framställs som offer eller sätts i förnedrande positioner. Har det format er inför er uppsättning?
– Det är klart att det formar, men den debatten hade inte startat när vi först började hos Pontus by the sea. Nu när vi är egenproducerande så har vi självklart friare tyglar att kunna ge egna uttryck för  vår produkt. Men så är det ju inom all scenkonst, att det förekommer maktspel bakom kulisserna. Och ser du en operaföreställning så är det jättevanligt att den kvinnliga huvudrollskaraktären dör på slutet! Så genusmedvetenheten är viktig och jag hoppas vår föreställning kan vara ett steg i normbrytandet. Vi jobbar också med så kallad ungdomsopera. Dels genom att väcka intresse för opera hos de yngre, dels för att det är nästa generation som växer upp med dessa förhållanden, som kan bryta normen och jobba mera könsneutralt.

Annica Ahlblom

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare