Drömmar blev till StoffAdam Potrykus arrangerar festivalen Stoff tillsammans med Helena Bunker och Lina Karlmark. På bilden imiterar han en av festivalakterna, den serbiska dansföreställningen Hot Lollipop.
Fördjupning [2010-10-06]

Drömmar blev till Stoff

INTERVJU. Tre unga kulturarbetare drömde om en plattform för alternativ kultur i Stockholm. Så de arrangerade en egen internationell festival. I dag är första dagen på Stockholm Fringe Festival. Nummers Maina Arvas ringde upp för att ta reda på vilka drömmar Stoff är gjord av.

Kan man bättra på sin inre skönhet genom att äta läppstift? Hur blir Samuel Beckett som butoh? Och vad har romanfiguren Gulliver gemensamt med verklighetens kvinnor från Mellanöstern? Svaren får du på festivalen Stoff.


För det är ett lockande blandat program av internationell och svensk teater, dans, performance och konst när den första Stockholm Fringe Festival – förkortad Stoff – går av stapeln på Teater Replica i Stockholm från och med i dag: australisk folkrockhumor, berg-och-dalbaneturer bland kända filmreferenser och surrealistiska spoken word-sagor i magiska ljudlandskap …
   Nummer ringde upp Adam Potrykus, en av de tre festivalarrangörerna, för att ta reda på mer om vilka drömmar Stoff är gjord av.


Hej Adam, ni vill placera Stockholm i det globala fringelandskapet – vad innebär det?
   – Ordet fringe betyder ”i utkanten”, och används som ett begrepp för alternativ konst. Det uppstod 1947 när några konstnärer som inte fick plats på den nystartade Edinburgh International Festival i stället skapade en alternativ festival i stadens utkant. Sedan har det bara växt: Edinburgh är den största fringefestivalen men det finns i Toronto, Aten, New York …


… men inte i Stockholm. Tills nu.
   – Precis. Vi försöker ge ett smakprov på vad en fringe kan vara, med 29 akter från 23 länder. Men det är första året vi gör det här, så vi börjar så smått med fyra dagar. En fringe pågår annars oftast en månad – artisterna kommer till en stad, bor där och spelar in kostnaderna för resan dit. Det finns nästan som en internationell fringecommunity som bara reser runt och jobbar så.


Hur finansierar ni er festival då?
   – För en del akter har vi fått stöd från deras länders kulturinstitut och ambassader. Men några har bara tagit sitt pick och pack och kommit hit på eget bevåg, som till exempel Benn Bennett från Australien – han är en riktig fringefestveteran.


Hur har ni hittat de deltagande festivalakterna?
   – De har hittat oss! Vi la ut annonser på olika kulturforum och fick 450 ansökningar från hela världen. Vi har valt ut dem som inte var för stora och dyra, med stor utrustning, vi har en sådan minibudget så det är inte sant. Det är många, korta föreställningar till låga biljettpriser – tanken är att du ska kunna plocka på dig det du vill ha.


Kan du berätta om några av akterna?
   – En svensk föreställning som heter Mellanrummet är spännande: du bokar din biljett och får sedan ett sms om vart du ska gå, och hamnar i en lägenhet där du inte vet vilka som är skådespelare och vilka som är betraktare. Så har vi Teatre Gong, rysk dockteater för vuxna – de fick visum i fredags efter två månader. En lastbil med ryska dockor har stått utanför svenska ambassaden i fyra dagar och väntat på att migrationsverket skulle komma tillbaka från en kurs. De har kört från Uralbergen till Stockholm.


Vad är det som har drivit er att skapa den här festivalen? Varför behövs den?
   – Vi är tre gamla teaterelever, sedan vi pluggade ihop har vi rest och jobbat utomlands. Men vi har alltid haft den här idén. Det finns ett jättestort utbud av kultur i Stockholm men väldigt mycket är väletablerade institutioner. Stoff visar kultur som inte skulle ha kommit hit annars. Det handlar också om ett utbyte, att föra samman människor och att folk som jobbar med liknande idéer runtom i Europa ska kunna mötas. Och vi vill gärna nå en ung publik, vi samarbetar med skolor och hoppas att de unga ska komma tillbaka nästa år – och kanske vara med i festivalen!



FAKTA
Stoff, Stockholm Fringe Festival, anordnas av Helena Bunker, Adam Potrykus, Lina Karlmark och pågår mellan den 7 och 10 oktober på Teater Replica och Södra Teatern i Stockholm. Planen är att växa och bli ett årligt återkommande kulturevenemang. Läs mer och se programmet på deras webbplats.

Maina Arvas

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare