Dyster operabluesTonåringar i total meningslöshet är temat för den nyskrivna operan Bridgend blues, baserad på verkliga händelser i en liten industristad i södra Wales.
Recensioner [2009-06-03]

Dyster operablues

Bridgend blues av Olov Olofsson
Scen: Årsta Teater
Ort: Stockholm
Regi: Christina Ros
Medverkande: Wiktor Sundquist, Sofie Asplund, Freja Frisk, Mattias Elverljung, Catharina Galgerud, Akiko Watanabe, ensemble från Musikhögskolan med flera Scen:
Libretto: Christina Ros
Dirigent: Olov Olofsson
Länk: Operastudio 67/Kulturama


RECENSION/OPERA. Verkligheten ligger till grund för nyskrivna Bridgend blues. Uruppförandet på Årsta Teater av Operastudio 76 är trots brister en stark och suggestiv gestaltning av några tonåringars totala meningslöshet.

Under loppet av två år hittade man 21 tonåringar i samma lilla stad som hade hängt sig. Ingen kunde förklara varför, men det verkade som om självmordsoffren hade en koppling till varandra.
   Bridgend blues av kompositören Olov Olofsson och librettisten Christina Ros bygger på en sann historia som utspelade sig i Wales för några år sedan.


Operan börjar i en grå, dyster stämning och fortsätter sedan att skifta i olika nyanser av grått under två timmar. En efter en beslutar sig huvudpersonerna att ta livet av sig.
   Det är svårt att förstå varför de fattar det beslutet, vi får knappt se något av deras liv, varken med deras familj eller i skolan.


Istället är det själva självmordsprocessen som står i centrum. Hur ungdomarna vacklar fram och tillbaka tills de till slut bestämmer sig, hur de ser det som något ädelt och modigt att ”våga” hänga sig.
   Eftersom vi aldrig får lära känna någon av ungdomarna ordentligt känns skildringen ganska platt. Samtidigt ger operan en suggestiv gestaltning av den totala meningslöshet, eller meningsvakuum, som tonåringarna verkar befinna sig i.


Musiken är dubbelbottnad, orkestern spelar svängig kabaretartad brassmusik men sången är modernistiskt spattig. Jag saknar sångburna melodier, de ligger här hos orkestern istället för i sången.
   Mot slutet brister den sista överlevande tonåringen i gänget äntligen ut i en vacker aria, men i övrigt saknas just riktiga operaarior, där karaktärerna får blomma ut i sina känslor. Här är sången hänvisad till korta repliker, mera likt ett filmmanus än en opera.


Musiken är snyggt orkestrerad, med tungt brass och kontrabas som stöder pianots löpningar. Den bygger i långa partier på några få repetitiva byggstenar, ofta med blueskänsla.
   Sången är förstås ojämn, som väntat vid ett elevuppspel, men några sjunger riktigt bra och samtliga har ett allvar i sin närvaro, som bidrar till att detta uruppförande trots sina brister blir till en dyster, men stark, upplevelse.

Ditte Hammar

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare