Tribunalen bankar på kapitaletPer Grytt och Maria Eggers i Ebberöds Bank på Teater Tribunalen i Stockholm. Foto: Henrik Dahl
Recensioner [2007-10-30]

Tribunalen bankar på kapitalet

Ebberöds Bank av Axel Breidahl och Axel Frische
Scen: Teater Tribunalen
Ort: Stockholm
Regi: Mellika Melani
Scenografi: Bengt Gomér
Ljus: Miriam Helleday
Mask: Anna Olofson
Medverkande: Frida Röhl, Henrik Heselius, Ida Löfholm, Maria Eggers, Omid Khansari, Per Grytt, Peter Järn, Stig Tysklind
Kostym: Ulrika van Gelder
Länk: Teater Tribunalen


Teater Tribunalen roar och oroar när de tar Ebberöds Bank till hjälp för att prata kulturpolitik, sponsring och ekonomi. Mitt i pilsnerfilmsdialogen och trumvirvelskämten brister karaktärerna ut som i talade arior av filosofiska utläggningar.

Många tänker på pengar just nu. Tilltaget att skänka hundralappar till utvalda personer i publiken delar Tribunalen med till exempel Moment Teater. Liksom en hel del annat faktiskt: Könsproblematiserandet och det konkret samhällspolitiskt kommenterande. Det hämningslösa, spottande och skrikande spelet, där det traditionella kontraktet mellan publik och skådespelare om vad som är vad i en teatersituation med glädje bryts. Och populariteten hos en publik törstande efter det vid sidan om de stora teaterfabrikerna.


Men nu var det pengar vi pratade om. Mellika Melani och Magnus Lindman har bearbetat manuset till det danska folklustspelet och pilsnerfilmen Ebberöds Bank. Namnet som blivit synonymt med ”välmenande och illa skötta affärer”, eftersom huvudpersonen och skräddaren (Per Grytt) startar bank med alldeles för generös inlåningsränta – vilket sätter storbankerna och de ekonomiska krafterna på prov.


Och prövas gör även publiken i denna intellektuellt upphottade och oändligt långdragna version. I Ebberöd hamnar vi först efter en lång prolog av förnedringsakter – gaffatejp på bar hud, klädnypor i ansiktet, trött gruppsex på kommando. Skådespelarens villkor? Kanske allas villkor i dagens medie- och konsumtionssamhälle.
   Själva pjäsen avbryts senare mitt i med orden: ”Nu tänkte vi att vi skulle ha ett samtal med er”. Ett ärligt menat försök till interaktion, svårgenomförbart i en blyg salong, som blir mer symbolisk gest än diskussion.


Det riktigt lyckade är att hela projektet är en undersökning av den nya ekonomistiska kulturpolitiken i praktiken. En video i bakgrunden visar arbetet med att sälja in sig till olika företag som erbjuds att påverka och föra fram sitt budskap. Vi får sponsoröl (det är ju en pilsnerfilm), presentpåsar med parfymprover och rabattkuponger, och en stunds information av två representanter för Pantbanken Sverige. Klart roande och oroande.


Det är utmanande och utmattande, men humoristiskt och angeläget. Hela ensemblen framstår som starkt inspirerad, men Frida Röhl och Omid Khansari är de som briljerar med fysisk komik.

Maina Arvas

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare