Teaterlek på liv och dödRikard Wolffs Kung Edvard är vansinnigt förälskad i Simon Norrthons Gaveston, en man av allt för låg börd enligt somliga. Men Suzanne Osten visar att könet och kärleken är gränslösa grejer. Foto: Mats Bäcker
Recensioner [2008-03-17]

Teaterlek på liv och död

Edvard den andre av Christopher Marlowe
Scen: Unga Klara
Ort: Stockholm
Regi: Suzanne Osten
Scenografi: Magdalena Åberg
Ljus: Torkel Blomkvist
Kostym: Maria Geber
Mask: Carina Saxenberg och Patricia Svajger
Medverkande: Rikard Wolff, Simon Norrthon, Pia Dafne Baeckström, Malin Cederbladh, Gustav Deinoff, Marcus Doverud, Albin Flinkas, Piotr Giro, Cilla Thorell, Jan Modin,Victoria Olmarker, m fl
Översättning: Nils Gredeby
Länk: Stockholms stadsteaters hemsida


recension/teater. Kärleken segrar trots förnärmad adel när Suzanne Osten sätter upp Christopher Marlowes pjäs Edvard den andre på Unga Klara i Stockholm. Nummers Anna Håkansson har sett en storartad föreställning.

Suzanne Ostens uppsättning av Edvard den andre är en föreställning satt i ständig rörelse. Innan vi vet ordet av har gradängen där vi sitter börjat rotera. Runt oss rör sig skådespelarna, ständigt på väg, på ett likaledes roterande löpband. Rörelsen utgör inte bara en källa till ständiga överraskningar utan illustrerar också hur gränserna sakta men säkert löses upp – allting flyter i Ostens värld.


Det är kring kung Edvard II och hans unge älskare Gaveston historien bokstavligen snurrar. Edvards motvilja mot att föra krig och faiblesse för kärleken från en annan man gör honom dömd till undergång. För Christopher Marlowes pjäs är lika mycket en berättelse om gränslös kärlek som om gränslöst hat. Den krigshetsande adeln, spelade av skådespelare av båda könen, utgör ett koppel rasande hundar, anförda av Gustav Deinoffs morrande Mortimer.
   Visst illustrerar skådespelarna snarare än de besjälar sina karaktärer, men det hindrar inte att Rikard Wolffs Edvard berör i sin omvandling från jollrande förälskelse till förtvivlat hämndbegär. Det må vara en teaterlek men det är en lek på liv och död.


Det är en storartad uppsättning, händelsespäckad, infallsrik och angelägen. Här finns en rad oförglömliga scener. En komisk höjdpunkt är Jan Modins och Victoria Olmarkers tortyrföreläsning som inleder andra akten. Den skämtsamma tonen hindrar knappast att de metoder som förevisas framstår med all önskvärd tydlighet.
   Scenen där den fängslade Edvard omges av kopior av honom själv, upprepande allt han säger ger en drabbande bild av en identitet i upplösning. Och den skändade och mördade Gaveston, filmad av sina flinande förövare, ger en obehaglig förnimmelse om samtidens motsvarande grymheter.


Så finns där detaljerna och infallen. Det rosa täcke Edvard bär med sig som en snuttefilt, kanske en blinkning till Nina Björks feministklassiker? Ärkebiskopens kappa som står kvar även när biskopen själv lämnat scenen. Adelns ständiga, sexuellt laddade brottningsmatcher.


Mitt i allt detta står slutsatsen tydlig: könet är lika gränslöst som någonsin Edvards kärlek till Gaveston. Även om Edvard går ett ofattbart grymt öde till mötes låter Osten inte historien sluta där, utan i en bild av rent utopiska dimensioner.
   I det vatten som kringgärdas av en lummig skogsglänta i scenens fond, där Osten tidigare låtit skepp segla till strid och sättas i brand, vadar de slagna återuppståndna. De är åter iförda de första scenernas enastående klädedräkter i regnbågens alla färger. Översköljda av ett förklarat ljus tycks de förenade i gränslös harmoni. Kärleken har segrat, trots allt.


 


LÄNK
Nummers intervju med Rikard Wolff.

Anna Håkansson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (1 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

1