Rummet där Efterklang utspelas är evigheten, en plats där tiden upphört att existera. Vi ledsagas dit av Gunnar Källströms levnadströtte kyrkvaktmästare som efter upprepade försök att ända sitt liv slutligen beviljats inträde. Rummet är fyllt av en rastlös energi. Fyra kostymklädda män utan skjortor, strumpor och skor rör sig till synes planlöst runt i rummet. Mauritz Tistelö dunkar en basketboll i marken och läser sporadiska ord. En film projiceras mitt på scengolvet, helt flyktigt. Kanske en scen från ett avslutat liv? Gitarrer och pianon flyttas runt och behandlas ömsom som ting ömsom som instrument.
Musiken tar vid och David Sperling, Jorge Alcaide och Mauricio Garay ger upphov till undersköna toner. Källström fortsätter i detta att vara berättare. Han associerar scenerna som utspelas runt omkring honom till sitt gångna liv och skänker dem därmed stadga. Tistelös poesi utgör i sin tur ett eko av Källströms jordnära texter och skapar ytterligare en dimension.
Mötet mellan poesi, film, och musik har resulterat i en föreställning av sällan skådat slag. Visst är det spretigt, men också vackert och nyanserat och kanske är det faktiskt så livets efterklang kommer att te sig.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Senaste nytt
-
2015-07-31Information om Nummer och Länsteatrarna i Sverige
Den 1 maj blev Länsteatrarna i Sverige ägare av...
Läs mer
-
2015-02-10Nummer och framtiden
NYHETER. Framtiden är oviss för Nummer.se. Den trevliga...
Läs mer
-
2014-12-30Årets bästa – redaktionens val 2014
REDAKTIONENS BÄSTA 2014. Varje år utser Nummers redaktion...
Läs mer
-
2014-12-18Samiska teatern saknar stöd
KIRUNA. Giron Sámi Teáhter står för närvarande utan stöd...
Läs mer
-
2014-12-17Sissela Kyle till Parkteatern
STOCKHOLM. Skådespelaren och regissören Sissela Kyle blir ny...
Läs mer
-
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...