Enastående Ek och psykedelisk SaarinenNypremiären av Mats Eks Hon var svart bjuder på enastående magi, tycker Nummers recensent
Recensioner [2007-05-07]

Enastående Ek och psykedelisk Saarinen

Hon var svart /Georgia av Mats Ek, Tero Saarinen
Scen: GöteborgsOperan på Göteborgs stadsteater
Ort: Västra Götaland
Medverkande: Anna Herrmann, Heather Telford, Patrick Migas, David Wilde, Aviad Herman, Fernando Melo, Yuki Mori, Kyoko Matsumoto, Maria Nyström, Jerome Delbey, Therese Fredriksson, Isabel Fortes, Angelina Allen m fl
Länk: Göteborgsoperan


Män som absurda Beckettluffare och kvinnor som måltavlor. Uppstudsiga gester och obscena rörelser. Abstrakta uppställningar men också lyriska uttryck. Ekvilibristiskt och jublande extatiskt. Burleskerier och konfrontativa möten. Björn Gunnarsson har sett Mats Eks Hon var svart få nypremiär i Göteborg, och dela kväll med Tero Saarinens Georgia.

Det går inte att utläsa någon entydig handling ur Mats Eks Hon var svart. Mer än att alla de disparata momenten på något mirakulöst sätt sammanfaller till en helhet. Även formlöshet är en form och Gud verkar i kaos. Mot slutet kryper den svarta gudinnan ut ur sin kokong som en fjäril och dansar en skapelsens Shivadans framför den fallande ridån.
   De omisskännliga Mats Ek-signaturerna glimtar till i flödet. Men trots mångformigheten och trots att ensemblen bara består av nio dansare gör ändå föreställningen ett överväldigande massintryck. Visuellt är det enastående effektivt, och perfekt genomfört även i de minsta dansrörelserna. Till den enastående magin bidrar inte minst Goreckis hamrande stråkrytmer tillsammans med sibiriska strupsångare.


Med ljus- och rökeffekter, färgsprakande kostymer som en sömmerskas tyllorgasm och en sardoniskt grinande men ändå varm humor skapar så Tero Saarinen en ballroomfantasi med Georgia on my mind som ledmotiv. Det handlar förstås om de knixiga och trixiga parningslekarna på helt andra dansgolv än konstdansens. Inklusive det hopplösa raggningsfyllot som vinglar omkring, och den sensuellt romantiska och erotiskt poetiska förhoppningen om att Drömkvinnan ska materialisera sig ur dimmorna.
   Dansarnas kroppar teckenspråkstalar med Dave Hollands arpeggiospetsiga fusionsjazz, som bryts mot både Hoagy Carmichael och Louis Armstrong. Mest överraskande är dock inbrottet av Camille Saint-Saëns pompösa Dance Macabre, som får dansen att framstå som ett psykedeliskt Moulin Rogue.
   Detta kan man kalla en fantastisk kväll på Operan, fastän det är på Stadsteatern, vars stora scen för övrigt visar sig fungera utmärkt för dans.

Björn Gunnarsson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare