Rynkig Snövit i myggträsketSnövit har ålderskomplex och rockar loss för att dämpa sin ångest i katalanska Sol Picós föreställning El llac de les Mosques.
Recensioner [2010-04-10]

Rynkig Snövit i myggträsket

El llac de les Mosques av Sol Picó
Scen: Dansens hus
Ort: Stockholm
Scenografi: Joan Manrique
Ljus: Sylvia Kuchinow
Kostym: Valeria Civil, Sol Picó
Medverkande: Dansarna Valenti Rocamora i Tora och Sol Picó samt skådespelaren Joan Manrique
Musikalisk ledning: Mireia Tejero Musiker: Mercé Ros, Jordi Pegenaute Ferri, Joan Rectoret, Mireia Tejero
Länk: Dansens hus


recension/dans. El llac de les Mosques kan närmast beskrivas som en intensiv danskonsert där musiken och dansens är helt beroende av varandra. Thomas Olsson blir upplivad av en energifylld och högljudd föreställning när Sol Pico möter den svenska publiken.

Det är verkligen upplagt som en rock- eller popkonsert med en stämningsskapande inledning, den sedvanliga presentationen av musikerna i bandet, samtidigt som tempot och trycket från scenen sakta men säkert stegras på väg mot den tänkta finalen.


Musiken är för det mesta tungt jazzig men ibland lite väl bredbent rocktung för min egen smak, men fungerar förvånansvärt bra i sammanhanget.
   Nu är konsertformatet egentligen bara en yttre inramning som man valt för att kunna hålla ihop den annars ganska spretiga föreställningen. Själva ramberättelsen om en medelålders Snövit med ångest för sina rynkor blir inte heller mer än just det och fördjupas inte på något sätt. Istället tyngs El Llac de les Mosques (Myggsjön) av just de klichéer som föreställningen verkar vilja bryta emot och ifrågasätta. Men bortsett från de invändningarna är det verkligen upplivande att få ta del av Sol Picós energifyllda och attitydrika dans. Speciellt när de röda flamencoskorna tas fram för ett solo.


Den katalanska dansaren och koreografen Sol Picó är själv ganska kort, men så muskulös och äger en sådan kraftfull utstrålning att hon ändå fyller scenen med en både återhållen och utlevd aggressivitet som det nästan går att ta på. För även om hon delar utrymmet med fyra musiker och assisteras i sin koreografi av en lång och svartklädd dansare i blanka och höga skinnstövlar är det verkligen hon som står i centrum.


Musiken triggar, följer eller understödjer på ett imponerande sätt hela tiden Sol Picós dans som rymmer inslag både från den klassiska baletten och från flamenco men skruvats upp och tvistats till någonting annat, någonting som i det här sammanhanget är mer ömtåligt men samtidigt kraftfullare. Vilket inte minst de direktfilmade danssekvenserna som några gånger visas på scenen visar.
   Eller som när Sol Picó i slutet bjuder upp publiken att skriva kommentarer på hennes vita skydd och raden av ivriga med tuschpennor genast blir lång.

Se ett klipp från föreställningen på Youtube:

Thomas Olsson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare